Polska sprowadza coraz więcej gazu z Rosji. Co jest powodem?

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 73
Polska w dalszym ciagu pozostaje największym w Unii Europejskiej importerem rosyjskiego gazu płynnego (LPG) — podaje "Rzeczpospolita". Z danych Eurostatu i Forum Energii wynika, że sprowadzamy go coraz więcej.

Polska nadal sprowadza gaz z Rosji

Z danych Eurostatu i Forum Energii, przywoływanych przez "Rz" wynika, że w ubiegłym roku do Polski sprowadzono z Rosji LPG o wartości 710,3 mln euro (około 3,3 mld zł). Z kolei inne kraje UE na ten cel przeznaczyły łącznie 417 mln euro — wskazuje dziennik. Jak dodano, w ostatnim czasie Polska importuje z Rosji coraz więcej tego paliwa, o czym świadczą także dane Orlenu.

— Powód to niska cena, zarówno w porównaniu z paliwem z innych krajów, jak i w relacji do benzyny — czytamy w "Rz".

Koncern jednocześnie zapewnia, że od wybuchu wojny na Ukrainie nie kupuje rosyjskiego gazu płynnego, tylko pozyskuje go z własnej produkcji, kupując go od innych polskich podmiotów czy importując go z innych kierunków.


Embargo na rosyjski LPG?

Jak podaje "Rzeczpospolita", Orlen zapytany o to, czy jest za wprowadzeniem embargo na LPG z Rosji, odparł, że decyzja ta nie leży w kompetencji spółki i podjęta musiałaby zostać na szczeblu międzynarodowym i państwowym.

— Przy okazji warto zauważyć, że sankcje na rosyjskie LPG, dla pełnej skuteczności, musiałyby zostać wprowadzone na poziomie europejskim — podkreśliło biuro prasowe Orlenu, cytowane przez dziennik.

Klienci nie chcą zachodniego LPG?

Z kolei firma Unimot, będąca jednym z największych importerów płynnego gazu w Polsce podkreśla, że możliwe jest całkowite zastąpienie rosyjskiego paliwa, jednak wówczas znacznie wzrosłyby koszty logistyki. W rozmowie z "Rz" spółka poinformowała, że od początku wojny na Ukrainie pracuje nad przestawieniem logistyki z kierunku wschodniego na zachodni.

— Ze względu na zwiększone koszty i ograniczenia logistyczne cena LPG dla klientów końcowych jest wyższa, a to może w przyszłości oznaczać zmniejszającą się różnicę pomiędzy ceną LPG i benzyn na stacjach paliw — uważa biuro prasowe spółki.

Ponadto Unimot wskazuje, że większość odbiorców nie jest już zainteresowana zachodnim gazem płynnym, co wynika z różnic w cenie tego surowca na Wschodzie i Zachodzie. 

RB

(na zdjęciu: terminal przeładunkowy z rozlewnią gazu płynnego w Pawłowicach / źródło: PAP)

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj73 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (73)

Inne tematy w dziale Gospodarka