PZL Mielec ukończył prace nad pierwszymi ważnymi częściami najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16C/D Block 70/72. To kluczowy moment dla PZL Mielec, zakładu zatrudniającego 1500 osób – podaje portal milmag.pl
30 marca spółka PZL Mielec (należąca do koncernu Lockheed Martin) poinformowała o ukończeniu pierwszych dwóch struktur do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16C/D Block 70/72.
PZL Mielec pracuje nad elementami F-16
PZL Mielec to jeden z najdłużej działających w Polsce producentów statków powietrznych. Zakład zatrudnia 1500 osób, a pośrednio zapewnia 5000 miejsc pracy w ramach krajowego łańcucha dostaw, głównie wśród spółek zrzeszonych w Dolinie Lotniczej.
F-16 to kluczowy element Sił Powietrznych i filarem flot samolotów wielozadaniowych wielu armii w Europie Środkowej i Wschodniej. – Wyprodukowane przez PZL Mielec struktury wzmacniają pozycję Polski jako kluczowej części globalnego programu F-16, co przełoży się na szanse dla innych lokalnych przedsiębiorstw – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin na Polskę, Europę Środkową i Wschodnią.
Ukończone przez PZL Mielec części to tylna i przednia część centralnego kadłuba samolotu. Zostaną one wykorzystane na linii montażu końcowego F-16 Lockheed Martin Aeronautics w Greenville, w Karolinie Południowej.
"To bardzo ważny moment dla PZL Mielec"
Prace nad produkcją części konstrukcji F-16 w Mielcu rozpoczęły się w 2022 roku. Była to modernizacja i przygotowanie powierzchni oraz uruchomienie linii produkcyjnej. Kilkadziesiąt osób z PZL Mielec, pracowników produkcyjnych i liderów, wyjechało na sześć miesięcy do Greenville, by zdobyć doświadczenie i poznać proces produkcyjny F-16.
– Terminowe ukończenie pierwszych struktur F-16 to bardzo ważny moment dla PZL Mielec i naszych pracowników. Oznacza to powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek naszego udziału w produkcji F-16 – wyjaśnia Janusz Zakręcki, prezes i dyrektor naczelny PZL Mielec.
PZL Mielec pracuje nad F-16C/D Block 70/72
W listopadzie 2021 roku przedstawicielstwo Lockheed Martin w Polsce poinformowało, że PZL Mielec będą dostarczać od 2022 roku komponenty i zespoły do budowy samolotów F-16C/D Block 70/72. Miały to być: struktura tylnego kadłuba, kadłub centralny, struktura kabiny i jego boczne panele z przednią komorą dla wszystkich produkowanych F-16 w zakładzie Lockheed Martin Aeronautics w Greenville.
Produkcję skrzydeł do F-16 wznowiła izraelska spółka Israel Aerospace Industries (IAI), o czym informowała 2 września 2021 – podaje milmag.pl.
Dla kogo F-16C/D Block 70
10 marca br. Lockheed Martin przekazała pierwszy seryjny egzemplarz F-16C/D Block 70 (w wersji dwumiejscowej). Jeden z 16 egzemplarzy zamówionych dla królewskich wojsk lotniczych Bahrajnu (RBAF).
Lockheed Martin uzyskała dotąd zamówienia na 128 samolotów F-16C/D Block 70, a wkrótce zostanie ona zwiększona do 148. Poza Bahrajnem są to Jordania (12 egzemplarzy), Bułgaria (16 egzemplarzy), Słowacja (14 egzemplarzy), Maroko (25 egzemplarzy) i Tajwan (66 egzemplarzy). Samoloty są oferowane Indiom (jako wariant F-21), Ukrainie i Filipinom. O ich zakup wnioskowała też Turcja – przypomina milmag.pl.
KW
Źródło zdjęcia: F-16. Fot. Master Sergeant Kevin J. Gruenwald/Public Domain
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Społeczeństwo