UOKiK karze firmę zabraniającą swoim dystrybutorom sprzedaży rowerów przez internet. Firma zapowiedziała odwołanie od decyzji. A urząd apeluje do Polaków, by zgłaszali naruszenia praw konsumentów. Gwarantuje pełną anonimowość.
Firma zakazywała dystrybutorom sprzedaży przez internet
Merida Polska jest wyłącznym dystrybutorem rowerów marki Merida na terenie naszego kraju. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem rozbudowanej sieci dystrybutorów, prowadzących sklepy stacjonarne oraz lub internetowe. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta ustalił, że w latach 2014–2020 spółka zakazywała swoim dystrybutorom sprzedaży przez internet.
Sklep, który oferował rowery stacjonarnie mógł na swojej stronie internetowej jedynie prezentować produkty Merida i umożliwić zdalne składanie zamówień. Wprowadzone przez Meridę zasady nie zezwalały na finalizację transakcji on-line i wysyłkę towarów do klientów. Po odbiór wybranego roweru nabywca musiał udać się do sklepu stacjonarnego. Ponadto Merida zakazywała dystrybutorom prowadzenia sprzedaży rowerów za pośrednictwem portali aukcyjnych. Tym samym ustalenia dokonane pomiędzy Meridą a dystrybutorami dążyły praktycznie do całkowitego zakazu sprzedaży rowerów tej marki przez Internet. Spowodowało to podział rynku i ograniczenie konsumentom możliwości wyboru jedynie do najbliższych sklepów stacjonarnych.
Klienci nie mogli skorzystać z atrakcyjniejszej oferty
- Narzucone przez spółkę Merida Polska zasady sprzedaży rowerów skutkowały ograniczeniem konkurencji wśród dystrybutorów i prowadziły do podziału rynku między dealerami – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Dla klientów oznaczało to brak możliwości skorzystania z atrakcyjniejszej oferty przez internet, co mogło prowadzić do wyższych cen oferowanych produktów. Zainicjowane i organizowane przez spółkę Merida Polska porozumienie ograniczające konkurencję stanowiło poważne naruszenie polskich i unijnych reguł konkurencji - uważa szef UOKiK.
W opracowanych przez Meridę Polska zasadach określających reguły współpracy z dealerami zawarty był zakaz prowadzenia sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem własnych stron internetowych oraz zewnętrznych platform sprzedażowych, a jego złamanie mogło skutkować zerwaniem umowy. Ograniczenie sprzedaży przez internet prowadziło do faktycznego, terytorialnego podziału rynku.
Merida Polska ukarana przez UOKiK
Internet nie wprowadza żadnych ograniczeń geograficznych. Niezależnie od miejsca zamieszkania konsumenta, wielu dystrybutorów powinno mieć możliwość o niego konkurować za pośrednictwem e-commerce. Jednak klient wiedząc, że musi odebrać rower w sklepie stacjonarnym, mógł nie brać pod uwagę oferty dystrybutorów, do których musiałby pokonać dużą odległość, co znacznie ograniczyło konkurencję pomiędzy dealerami. Efektem było niezgodne z regułami konkurencji wzmocnienie podziału rynku i „przywiązanie” klienta do sklepu stacjonarnego.
Za praktyki ograniczające konkurencję na krajowym rynku sprzedaży rowerów, prezes UOKiK ukarał spółkę Merida Polska kwotą 2,5 miliona złotych. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie miesiąca od dnia jej doręczenia, czyli do 3 kwietnia 2023 r. I Merida postanowiła z tego prawa skorzystać. W oświadczeniu poinformowała, że nie zgadza się z decyzją prezesa UOKiK i zdecydowała o wniesieniu odwołania od niej. Do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia odwołania przez sądy decyzja nie będzie musiała być wykonana i nie ma konieczności wpłacenia kary. Średni czas rozstrzygania spraw odwoławczych od decyzji prezesa UOKiK przez sądy wynosi od 3 do nawet 10 lat.
Widzisz nieprawidłowości - poinformuj UOKiK
Jednocześnie UOKiK apeluje do klientów i pracowników, by jeśli wiedzą o niedozwolonym porozumieniu w swojej byłej lub obecnej firmie, to zawiadamiali urząd, który prowadzi program pozyskiwania informacji od sygnalistów. Wystarczy wejść na stronę konkurencja.uokik.gov.pl i wypełnić prosty formularz. Zastosowany europejski system gwarantuje całkowitą anonimowość, także wobec Urzędu, w którym składamy doniesienie.
Przygotowano również specjalną infolinię telefoniczną dla przedsiębiorców i menadżerów zainteresowanych naprawą błędów i programem łagodzenia kar. Pod numerem telefonu: 22 55 60 555 prawnicy UOKiK odpowiadają na wszystkie pytania dotyczące wniosków, również anonimowych.
Tomasz Wypych
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Gospodarka