Produkcja samochodów w Rosji spadła o 67 procent. (fot. Flickr, PAP/EPA)
Produkcja samochodów w Rosji spadła o 67 procent. (fot. Flickr, PAP/EPA)

Przemysł samochodowy w Rosji cofnął się o pół wieku. Rekordowy spadek produkcji

Redakcja Redakcja Rosja Obserwuj temat Obserwuj notkę 52
W 2022 roku produkcja samochodów w Rosji spadła o 67 procent — informuje rosyjska agencja TASS, powołując się na dane Federalnej Służby Statystyki. Poziom produkcji znajduje się obecnie na poziomie nienotowanym od czasów, gdy Leonid Breżniew był przywódcą ZSRR. Z kolei "Moscow Times" informuje, że na rynku motoryzacyjnym w tym kraju pozostały już jedynie rosyjskie i chińskie marki.

Rekordowy spadek produkcji samochodów w Rosji

Według TASS, w 2022 roku w Rosji wyprodukowano 450 tys. samochodów. To o 67 procent mniej niż w 2021 roku. Agencja dodaje, że w grudniu 2022 roku wyprodukowano ponad 40 tys. pojazdów. To o 68 procent mniej niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej. Agencja podaje, że o 25,5 proc. zmniejszyła się także produkcja ciężarówek.

Przemysł cofnięty o pół wieku

— Rosyjski przemysł samochodowy - jedna z największych gałęzi przemysłu, zatrudniająca bezpośrednio 300 tys. osób, a po uwzględnieniu branż pokrewnych trzy miliony - cofnął się o pół wieku — podaje "Moscow Times", powołując się na oficjalne dane rosyjskiej Federalnej Służby Statystyki.

"Moscow Times" porównało liczbę wyprodukowanych w 2022 roku samochodów do lat, w których na czele rządu Związku Radzieckiego stał Leonid Breżniew. W 1970 r. ZSRR produkował 344 tys. samochodów rocznie, a w 1975 r., po uruchomieniu zakładów w Gorkim i Togliatti, już 1,2 mln. 

Sankcje za inwazję na Ukrainę

Sytuacja ta spowodowana jest sankcjami gospodarczymi nałożonymi na Rosję z powodu inwazji zbrojnej na Ukrainę. W związku z tym z Rosji wycofały się zagraniczne koncerny oraz wstrzymano dostawy komponentów, co sparaliżowało produkcję samochodów w tym kraju.

Swojej działalności zaprzestały największe zakłady, które przed wojną produkowały pojazdy. Były to fabryki w Kałudze, gdzie montowano samochody marek takich jak Peugeot, Citroen, Opel, Mitsubishi i Volkswagen; we Władywostoku, gdzie z taśm zjeżdżały samochody marki Mazda; pod Moskwą - Mercedes-Benz, a w Petersburgu samochody Nissan i Toyota.

Pod koniec roku w moskiewskich zakładach należących przedtem do Renault zaczęto montować samochody chińskie; podobnie w zakładzie Avtotor w Kaliningradzie.

Lider spośród wszystkich branż

Agencja TASS poinformowała również, że w grudniu 2022 roku branża motoryzacyjna w Rosji zaczęła się ożywiać. W tym miesiącu zanotowano wzrost produkcji o 70 procent w stosunku do listopada ubiegłego roku. Jak jednak zauważa "Moscow Times", branża ta pozostaje zdecydowanym liderem spośród wszystkich branż, pod względem tempa spadku.

— Wydaje się, że przemysł motoryzacyjny stał się wiodącym wskaźnikiem stanu rosyjskiej gospodarki, ponieważ najszybciej reagował na zmieniające się warunki ekonomiczne — mówi Olga Bielenkaja, ekonomistka z jednego z największych rosyjskich biur maklerskich Finam, cytowana przez "Moscow Times".

Rynek motoryzacyjny w Rosji

Motoryzacyjny rynek rosyjski, niegdyś największy w Europie, spadł do poziomu z lat 90. W ciągu całego roku w Federacji Rosyjskiej sprzedano 687 tys. nowych aut - o milion mniej niż rok wcześniej. Z 60 marek dostępnych przed wojną pozostało 14 - trzy rosyjskie i 11 chińskich — podaje "Moscow Times".

Zdaniem rosyjskich analityków, na których powołuje się portal, w 2023 roku nowe samochody marki Łada zdobędą nawet 50 procent rynku, a udział chińskich marek przekroczy 25 proc. Rosyjskie Stowarzyszenie Dealerów Samochodowych przewiduje, że w dalszej perspektywie chińskie marki zmonopolizują rynek, a ich udział w nim sięgnie 70 proc.

Rząd spodziewa się odrodzenia przemysłu motoryzacyjnego

Rosyjski rząd spodziewa się odrodzenia przemysłu samochodowego do 2026 roku. Wtedy też do 1,5 mln sztuk rocznie wzrosnąć ma sprzedaż pojazdów. Analitycy twierdzą jednak, że to raczej niemożliwe, i prognozują, że rynek samochodowy utknie na lata w wartościach z końca lat 90. ubiegłego stulecia - ze sprzedażą nie większą niż 0,8-1 mln aut rocznie — podsumowuje "Moscow Times".

RB

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj52 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (52)

Inne tematy w dziale Polityka