Za 59 mln zł policja zakupiła nowe motocykle. Właśnie zakończyła się dostawa ostatnich egzemplarzy. W finansowaniu zakupu pomogły środki z Unii Europejskiej.
Przetarg na dostawę 478 oznakowanych motocykli wygrało BMW. Wybrano model R 1250 RT. Policja korzysta ze starszej wersji tego modelu i uważa, że to sprawdzona maszyna. Motocykle przekazano jednostkom w całym kraju. Ostatni partia 25 sztuk została przeznaczona dla Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, bo aby bezpiecznie prowadzić maszyny ważące 280 kg, policjanci drogówki muszą dobrze je poznać. I właśnie w Legionowie szkolą się z techniki jazdy, czy pościgów za piratami drogowymi by w pełni wykorzystać możliwości motocykli.
"Pierwszy taki zakup w historii"
- To największy projekt zakupu motocykli w historii Policji. Jest niezwykle ważny, bo został zrealizowany kompleksowo. Policjanci otrzymali nie tylko jeden z najnowocześniejszych motocykli, ale użytkownicy zostali też przeszkoleni, otrzymali kaski i systemy łączności, a wkrótce będą kombinezony, nasz nowatorski pomysł - wyjaśnia nadinspektor Dariusz Augustyniak, zastępca Komendanta Głównego Policji. - Widzimy, jak szybko zwiększa się liczba motocykli w ruchu drogowym. Polski policjant będzie mógł pełnić służbę bezpiecznie oraz szybko i sprawnie dotrze na miejsce zdarzenia, by realizować swoje czynności.
Dane techniczne nowego motocykla
Wybrany przez policję model jest bardzo zaawansowany technologicznie. Zastosowano w nim dwucylindrowy silnik w układzie boxer i pojemności 1254 ccm i mocy 136 KM, co sprawia, że ten ciężki motocykl do 100 km/h na godzinę przyspiesza w 3,4 sekundy. W czasie patrolu sześciostopniowa skrzynia przenosi moment obrotowy łagodnie, ale kiedy potrzeba rozpocząć pościg pozwala sprawinie przejść do dynamicznej i agresywnej jazdy. Hamulce wyposażono w ABS, motocykl posiada też kontrolę trakcji, co znacznie poprawia bezpieczeństwo.
Policjanci doceniają stabilność prowadzenia i doskonałą manewrowość. Do obserwacji pracy licznych systemów, w tym nawigacji, służy umieszczony na kokpicie duży kolorowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala, widoczność ułatwia wykonany w technice LED przedni reflektor i elektrycznie regulowana osłonka. Nie zapomniano również o podgrzewanych manetkach i także podgrzewanej kanapie. Przed uszkodzeniem maszyny i urazami prowadzących je policjantów chronią specjalnie zaprojektowane wykonane z nowoczesnych materiałów osłony. Policyjna wersja motocykla jest jednoosobowa. Miejsce pasażera zajmuje zintegrowany kufer z nowoczesną centralą radiową.
BMW R 1250 RT - "drogówka" będzie usatysfakcjonowana
Zupełnie nowe jest także malowanie, wzbogacone o wiele elementów odblaskowych, sygnały uprzywilejowania LED z przodu i z tyłu barwy niebieskiej oraz czerwonej. Na maszcie, gdzie znajduje się policyjny „kogut”, zamontowano również dodatkowe lampy LED, mogące oświetlić motocykl albo miejsce, w którym trwa policyjna interwencja. BMW R 1250 RT posiada głośniki do podawania sygnałów syren policyjnych oraz komend głosowych, także w trakcie jazdy. Jak na profesjonalny policyjny motocykl przystało ten model posiada tzw. półbieg, często nazywany także biegiem konduktowym. Wykorzystywany jest przy oficjalnych uroczystościach, np. przy eskortowaniu delegacji rządowych, kiedy konieczny jest wolny przejazd ze stałą, niską prędkością. Szczególnie korzystają z niego policjanci z Motocyklowej Asysty Honorowej.
Nowy sprzęt z pewnością przyda się „drogówce”, bo chociaż liczba wypadków na polskich drogach nieznacznie spadła to i tak policja ma dużo pracy. W ubiegłym roku doszło do ponad 21,3 tys. wypadków, w których zginęły 1883 osoby, a 24,7 tys. osób zostało rannych. Zatrzymano też prawie 100 tys. nietrzeźwych kierujących.
Zakup motocykli oraz szkolenie policjantów jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach projektu „Bezpieczniej na drogach-motocykle dla służby ruchu drogowego” z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tomasz Wypych
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Społeczeństwo