UOKiK skontroluje kilkudziesięciu przedsiębiorców pod kątem nowych przepisów wynikających z wprowadzenia unijnej dyrektywy Omnibus. (fot. Twitter)
UOKiK skontroluje kilkudziesięciu przedsiębiorców pod kątem nowych przepisów wynikających z wprowadzenia unijnej dyrektywy Omnibus. (fot. Twitter)

Kilkadziesiąt marek pod lupą UOKiK. Ruszają kontrole po wdrożeniu dyrektywy Omnibus

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 12
Inspekcja Handlowa będzie przeprowadzać kontrole w sześciu sieciach sklepów: Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl, Netto i Żabka. Ponadto, kilkudziesięciu przedsiębiorców otrzymało wezwania w sprawie możliwych nieprawidłowości. Wśród nich znajdują się właściciele największych marek, takich jak Allegro, Amazon, Biedronka, Lidl, CCC, H&M, Smyk, Sephora, Media Markt, Media Expert.

Szef UOKiK skontroluje przedsiębiorców

Szef Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada, czy marki nie stosowały rzekomych obniżek cen, nie publikowały fałszywych opinii klientów w Internecie oraz czy nie nieprawidłowo oznaczały płatne reklamy w wynikach wyszukiwania.

Kontrole mają na celu sprawdzenie, jak branża dostosowała się do nowych regulacji powstałych z wdrożenia dyrektywy Omnibus. Na początek przeanalizuje informowanie o obniżkach cen. Inspekcja Handlowa rozpoczyna kontrole w sześciu sieciach sklepów, natomiast ok. 40 przedsiębiorców otrzymało wezwania w sprawie możliwych nieprawidłowości.

Dyrektywa Omnibus

1 stycznia 2023 roku w życie weszły nowe przepisy wynikające z unijnej dyrektywy Omnibus. Najważniejsze z nich dotyczą wymogu transparentnego informowania o obniżkach cen, jasnych zasadach plasowania ofert w wynikach wyszukiwania czy zakaz sugerowania, że publikowane opinie klientów są prawdziwe, jeżeli przedsiębiorca nie wprowadził mechanizmów potwierdzających i zabezpieczających ich wiarygodność. 

Prezes UOKiK sprawdza, jak firmy wdrażają nowe przepisy

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreślił, że urząd od samego początku monitoruje praktyki dotyczące wdrożenia nowych przepisów.

— Widzimy już, że nie wszyscy przedsiębiorcy się do nich dostosowali. Wiele nieprawidłowości obserwujemy zwłaszcza w zakresie uwidaczniania cen, w tym najniższej z ostatnich 30 dni przed obniżką. Wspólnie z Inspekcją Handlową zadbamy, aby prawo było przestrzegane – z korzyścią dla konsumentów — zaznacza prezes UOKiK. — Rozpoczynamy kontrole w sieciach handlowych, wystąpiliśmy także o wyjaśnienia do około 40 przedsiębiorców z branży e-commerce, w planach są dalsze kontrole w sklepach stacjonarnych — powiedział Chróstny.

Kto otrzymał wezwania?

Portal Wiadomości Handlowe informuje, że jak dotąd wezwania wysłano do przedsiębiorców działajacych pod markami: AliExpress, Allegro, Amazon, Avans, Biedronka, Bytom, C&A, CCC, Ceneo, Decathlon, Douglas, Electro, Empik, Eobuwie, Euro RTV AGD, H&M, Hebe, Intersport, Jysk, Kappahl, Lidl, Martes, Media Markt, Media Expert, Notino, Orange, Play, Plus, Recman, Reserved, Rossman, Sephora, Shopee, Smyk, Tchibo, T-Mobile, Vistula, Wittchen, Zalando, Zara.

Zasady informowania o obniżkach cen

UOKiK przypomina, że z wejściem dyrektywy Omnibus, każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, w dobrze widocznym miejscu przy towarze musi podać – poza aktualną ceną – również najniższą cenę z 30 dni poprzedzających obniżkę. 

Informacja ta powinna być przedstawiona w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. 

Urząd przedstawił przykłady oznaczeń, które budziły zastrzeżenia. Jedno z nich dotyczy Allegro, gdzie komunikat informujący o tym, że przekreślona cena jest najniższą ceną towaru, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, dostępny jest dla klienta dopiero po rozwinięciu.

RB

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj12 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (12)

Inne tematy w dziale Gospodarka