Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed kolejnymi próbami oszustw "na pracownika ZUS". Przestępcy podszywają się pod pracowników instytucji. Dzwonią do klientów i proszą o podanie danych potrzebnych do wypłaty środków z subkonta ZUS.
Były oszustwa "na wnuczka", teraz są na "pracownika ZUS"
- Oszuści wciąż udoskonalają swoje metody jak wyłudzić dane osobowe, bankowe czy okraść seniorów. Po oszustwach „na wnuczka” czy na „czternastą emeryturę” kolejną metodą naciągaczy jest zachęta do pozyskania pieniędzy z subkonta w ZUS – informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
Oszuści chcą wyłudzić informacje od klientów ZUS
Do niektórych placówek ZUS w kraju już zaczęli zgłaszać się klienci, którzy odebrali telefon od osoby podszywającej się za pracownika ZUS. Oszuści proszą o podanie danych identyfikacyjnych niezbędnych do wypłaty środków z subkonta. W ten sposób chcą wyłudzić informacje, które mogą posłużyć im np. do kradzieży lub zaciągnięcia kredytu.
- W naszym regionie nie otrzymaliśmy jeszcze takich sygnałów od klientów, niemniej jednak uczulamy szczególnie osoby starsze, aby były ostrożne i nieufne szczególnie podczas kontaktów telefonicznych z nieznanymi rozmówcami – dodaje rzecznik mazowieckiego ZUS.
Kiedy odebrać telefon z ZUS
Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dzwonią do klientów tylko w określonych przypadkach. Telefony z ZUS-u mogą dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta.
Pracownicy ZUS nie wysyłają też korespondencji mailowej. Kontakt elektroniczny z klientem odbywa się wyłącznie w sytuacji, gdy ktoś na Platformie Usług Elektronicznych ZUS wyraził zgodę na taką właśnie formę komunikacji.
Jeśli rozmówca lub nadawca maila wzbudza nasze wątpliwości, możemy go zweryfikować w najbliższej placówce ZUS bądź telefonicznie poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560-16-00. O każdej próbie oszustwa należy niezwłocznie powiadomić policję.
ja
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Gospodarka