Drogowy szlak Via Carpatia, ciągnący się od wybrzeża Bałtyku w Estonii do Morza Egejskiego w Grecji ma powstać w swoim zasadniczym kształcie do roku 2030 - zapowiedział w piątek na konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Via Carpatia - najważniejsza trasa Polski Wschodniej
- Naszym wspólnym sukcesem jest utworzenie nowego korytarza transportowego na poziomie Unii Europejskiej: Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie, którego kręgosłupem jest Via Carpatia. (...) W zasadniczym kształcie szlak Via Carpatia ma powstać do roku 2030, a razem ze wszystkimi odnogami - do roku 2040 - powiedział szef resortu infrastruktury.
Adamczyk przypomniał, że polski odcinek trasy Via Carpatia jest już częściowo oddany do użytku, częściowo w trakcie realizacji, i zostanie ostatecznie ukończony do roku 2026.
Obecny na konferencji europoseł Tomasz Poręba podkreślił, że Via Carpatia, która jest najważniejszą trasą Polski Wschodniej, jest równocześnie kluczową inwestycją dla wschodniej flanki NATO.
Jak przekazał minister Adamczyk, Polska i Słowacja otrzymały ostatnio dofinansowanie z Unii Europejskiej na wybudowanie przygranicznego odcinka Via Carpatii Dukla Barwinek w wysokości 326 mln euro.
Zobacz: Glapiński mówi, że Polska doścignie Francję. Komentarz prof. Bugaja
Via Carpatia "kręgosłupem Trójmorza"
O roli Via Carpatii w kontekście Trójmorza mówił w ub. roku prezydent Andrzej Duda podczas II Forum Regionów Trójmorza w Lublinie.
- Sztandarowym przykładem wspólnoty interesów Trójmorza jest szlak Via Carpatia, który ma kluczowe znaczeni w kontekście rozwoju gospodarczego i społecznego oraz budowania relacji międzynarodowych na poziomie lokalnym - ocenił. - Z mojego punktu widzenia Via Carpatia będzie stanowić taki swoisty kręgosłup Trójmorza, a jej ukończenie będzie stymulować rozwój regionów także niepołożonych bezpośrednio wzdłuż trasy - dodał prezydent Duda.
Via Carpatia dodana do Transeuropejskiej Sieci Transportowej
Minister Adamczyk poinformował, że jeszcze kilka lat temu Via Carpatia była pojęciem kompletnie nierozpoznawalnym wśród ministrów transportu UE, a obecnie jest wymieniana jako jeden z głównych szlaków komunikacyjnych w Unii Europejskiej. Jak wyjaśnił, wpisanie trasy Via Carpatia do sieci TEN-T otwiera drogę do szybszego finansowania unijnego.
Via Carpatia została wpisana do TEN-T (ang. Trans-European Transport Network) czyli do Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Polityka w zakresie TEN-T dotyczy wdrażania i rozwoju ogólnoeuropejskiej sieci linii kolejowych, dróg, śródlądowych dróg wodnych, szlaków żeglugi morskiej, portów, lotnisk i terminali kolejowych. Ostatecznym celem jest wypełnienie luk, usunięcie wąskich gardeł i barier technicznych, a także wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w UE.
Po rozszerzeniu sieci TEN-T nowy szlak będzie przebiegał przez Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię Bułgarię i Grecję.
ja
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Gospodarka