Portal Wirtualnemedia.pl przyjrzał się kwestii sprzedaży telewizorów w 2022 roku. Okazuje się, że Polacy kupili ich znacznie więcej niż w 2021. Ma to związek m. in. z trwającym mundialem czy promocjami z okazji Black Week. Coraz wiekszą popularnością cieszą się urządzenia o największej przekątnej ekranu.
Polacy kupują więcej telewizorów
— Wielkie imprezy sportowe jak Mistrzostwa Świata w piłce nożnej czy Mistrzostwa Europy w piłce nożnej zwykle odbywały się w czerwcu i lipcu, co napędzało sprzedaż telewizorów późną wiosną i na początku lata — czytamy. Tomasz Wawszczyk z LG Electronics Polska w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl wypowiedział się na temat sprzedaży elektroniki konsumenckiej w czwartym kwartale bieżącego roku.
— IV kwartał tego roku jest wyjątkowym okresem w historii sprzedaży elektroniki konsumenckiej, ponieważ pierwszy raz dokona się kumulacja wydarzeń sportowych (mistrzostwa świata w piłce nożnej w Katarze) oraz wydarzeń pro-sprzedażowych, czyli Black Friday. Z tych powodów nie mam wystarczających danych historycznych, aby jednoznacznie stwierdzić, które z nich i w jakim stopniu będzie wpływało na wzrost popytu np. w kategorii telewizorów — powiedział.
— Porównując październik 2022 roku do tego samego okresu roku poprzedniego odnotowaliśmy wzrost sprzedaży o około 7 proc. Widzimy obecnie trend wzrostowy i w IV kwartale spodziewamy się sprzedaży większej o ponad 10 proc. niż przed rokiem — poinformował z kolei szef sprzedaży i marketingu w Samsung Polska – Grzegorz Stanisz.
Również Zdzisław Lewicki, TV marketing head w polskim oddziale Sony Europe B.V. zdradził, że "dotychczasowe doświadczenia wskazują, że konsumenci zmieniają telewizory nie tylko przed wielkimi imprezami sportowymi, ale również w ich trakcie".
Efekt zmiany standardu nadawania
Portal Wirtualnemedia.pl zauważa, że na wzrost sprzedaży telewizorów nakłada się również kwestia zmiany standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej.
— Od końca marca do końca czerwca bieżącego roku na standard DVB-T2/HEVC przechodziły kolejne regiony Polski. Osoby ze starszymi dekoderami lub telewizorami utraciły dostęp do kanałów nadawanych w MUX-1, MUX-2 i MUX-4 (TVN, TVN7, TTV, Polsat, Super Polsat, TV4, TV6, TV Puls, Puls 2, Polo TV, Eska TV, TV Trwam, Stopklatka, Fokus TV). Pierwotnie także MUX-3, gdzie są nadawane główne kanały TVP (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Info, TVP Sport, TVP Historia) miał przejść na DVB-T2/HEVC. Jednak w marcu minister spraw wewnętrznych i administracji zwrócił się jednak do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z wnioskiem o możliwość dalszej emisji tego multipleksu w starym standardzie. Tłumaczono to wojną na Ukrainie. UKE zgodził się na nadawanie MUX-3 w standardzie DVB-T do końca 2023 roku — wyjaśnia portal.
Dane Krajowego Instytutu Mediów
Z danych Krajowego Instytutu Mediów wynika, że na koniec sierpnia bieżącego roku cały czas było około milion gospodarstw domowych, które do tej pory nie zdecydowały się na wymianę odbiornika na model umożliwiający oglądanie telewizji w standardzie DVB-T2/HEVC. Reszta albo kupiła nowy telewizor, albo dokupiła dekoder do starego odbiornika.
— Jeśli chodzi o sprzedaż telewizorów przy okazji zmiany sygnału na standard DVB-T2, to czujemy niedosyt połączony z rozczarowaniem. Jako branża liczyliśmy na zwiększenie sprzedaży na poziomie przekraczającym 250 tys. sztuk, a w rzeczywistości było to o ponad połowę mniej — mówi Grzegorz Stanisz z Samsung Polska.
Firma szacuje, że od stycznia do września 2022 roku Polacy kupili o około 100 tys. telewizorów więcej niż w tym samym czasie w ubiegłym roku.
— Największy wpływ miał na to II kwartał, w którym sprzedaż wzrosła o ok. 25 proc. w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego. Następnie w lipcu i kolejnych miesiącach zauważyliśmy rynkowe spowolnienie związane z korektę zakupów — powiedział Stanisz.
Z kolei sieć marketów Media Expert twierdzi, że cały 2022 rok będzie porównywalny, zarówno pod względem ilościowej, jak i wartościowej sprzedaży. — To dobra wiadomość biorąc pod uwagę różnego rodzaju perturbacje w światowej gospodarce i łańcuchach dostaw — mówi w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Michał Mystowski, rzecznik prasowy Media Expert.
Największe telewizory zyskują na popularności
Okazuje się, że coraz większą popularnością cieszą się telewizory o największej przekątnej ekranu.
— W kwietniu, maju i czerwcu najlepiej sprzedawały się telewizory o przekątnej 32 cale, natomiast obecnie na pozycję lidera powróciły ekrany o przekątnej 55 cali. Co czwarty kupowany telewizor ma teraz właśnie taką przekątną. Z relatywnie mniejszej bazy bardzo dynamicznie rośnie sprzedaż telewizorów o przekątnej 75 i 85 cali. W ostatnich miesiącach stanowią już 5 proc. ilościowo i blisko 15 proc. wartościowo. Widzimy także, że Polacy coraz bardziej cenią sobie jakość obrazu i to, co oferują zaawansowane technologie — mówi Grzegorz Stanisz.
Do podobnych wniosków doszedł również dyrektor kategorii RTV w MediaMarkt Michał Janczyk.
— Aktualnie klienci najczęściej wydają na nowy telewizor średnio ok. 3,5 tys. złotych, ale dużą popularnością cieszą się także droższe modele z technologią OLED i QLED. Od wielu miesięcy widzimy dynamiczny wzrost zainteresowania urządzeniami o dużych przekątnych, szczególnie 75 cali i większych. Jako kolejny telewizor do domu Polacy najczęściej decydują się na urządzenie z przedziału 50-55” — opisuje.
RB
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka