Mówisz: hybryda, myślisz: Prius. Inaczej się nie da. Właśnie pojawiła się piąta, najnowsza generacja modelu, który 25 lat temu przełamał schemat myślenia o motoryzacji.
Bez żadnej przesady można powiedzieć, że Prius to ikona hybryd, a jej wpływ na rozwój motoryzacji trudno przecenić. Model zadebiutował w 1997 roku wyznaczając nowe trendy w elektryfikacji samochodów. Przez ćwierć wieku Toyota konsekwentnie rozwijała auta hybrydowe i dzisiaj w tej technologii produkuje modele, które są punktem odniesienie dla wielu innych marek.
Czytaj:
Moc silnika w nowym Priusie
Wraz z nowym Priusem debiutuje kolejna generacja napędu plug-in hybrid. Ma on teraz znacznie wyższą moc i większą baterię, co sprawia, że nowy Prius jest najmocniejszym i najbardziej dynamicznym autem w historii modelu. Pod maską znajdziemy silnik benzynowy o pojemności 2,0 l wytwarzający 148 KM (111 kW) mocy oraz współpracujący z nim elektryczny silnik o mocy 160 KM (120 kW). Całkowita siła napędu wynosi 223 KM (164 kW), co w porównaniu ze 122 KM aktualnego Priusa Plug-in Hybrid stanowi wzrost o ponad 80%.
Możemy jechać nie tylko szybciej i bardziej dynamicznie, ale także dalej. Zasięg w trybie elektrycznym wzrósł o ponad 50%, dzięki czemu Prius V generacji może na, co dzień służyć, jako auto elektryczne, a w czasie długich podróży oferować praktyczność i wydajność hybrydy. Większe możliwości bezemisyjnej jazdy to efekt nowej baterii litowo - jonowej o pojemności 13,6 kWh. Jej ogniwa mają wyższą gęstość, dzięki czemu pomimo dużej pojemności akumulator jest na tyle mały, że zmieścił się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości pojazdu. Zasięg auta w trybie elektrycznym może dodatkowo zwiększyć panel fotowoltaiczny na dachu, generujący czystą, darmową energię. To, co jeszcze niedawno wydawało się futurologią dzisiaj stało się rzeczywistością.

Stylistyka Priusa
Samochód posiada bardzo dobre właściwości jezdne, co w dużym stopniu zawdzięcza aerodynamicznemu nadwoziu i konstrukcji, zapewniającej stabilność, precyzję prowadzenia oraz wydajność układu napędowego. Prius zawsze wyróżniał się stylistyką, stanowiącą jego znak rozpoznawczy informujący o tym, że mamy do czynienia z autem innym niż pozostałe. Teraz jest podobnie, a nowa wersja swoim stylem przypomina samochód sportowy coupe, a dzięki nowej platformie, na jakiej powstała nadwozie jest lżejsze i sztywniejsze od poprzedniej generacji.
Zadbano o komfort kierowcy i pasażerów. Kabina jest przestronna, wygodna, a jednocześnie nowoczesna i minimalistyczna. Wnętrze podzielono na trzy strefy: kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie. Kabina jest przestronna i wykończona stylowymi materiałami wysokiej jakości, podkreślonymi dobrze zaprojektowanymi i rozplanowanymi akcentami.
Nowa generacja Mitsubishi ASX. Wiemy jakie silniki będą je napędzać
Radość z jazdy
Całość ma zdecydowanie sportowy charakter, a nieco rajdowa pozycja na fotelu kierowcy przyczynia się do większej radości z jazdy, a ekrany i przyciski na desce rozdzielczej są ergonomiczne oraz intuicyjne w obsłudze. Centralnym elementem kokpitu kierowcy jest 7-calowy wyświetlacz TFT LCD, którego umiejscowienie ułatwia korzystanie z niego bez odwracania uwagi od jezdni. Od nowa zaprojektowana konsola centralna zapewnia komfort i przejrzysty układ z minimalną ingerencją w pole widzenia kierowcy do przodu. Składa się na nią niżej niż do tej pory umieszczony centralny ekran dotykowy i panel sterowania klimatyzacją. Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.

Wymiary Priusa
Auto jest o 50 mm niższe i ma o 50 mm większy rozstaw osi. Jednocześnie nadwozie zostało skrócone o 46 mm i poszerzone o 22 mm, a szczyt dachu został przesunięty do tyłu. Dynamiczny charakter podkreślają duże, 19-calowe koła oraz nowy projekt przednich świateł o zdecydowanym wyrazie. Stylistyka tyłu jest zaakcentowana przez trójwymiarowy pas świetlny, skupiający uwagę na logo PRIUS.
Nowy Prius Plug-in Hybrid wchodzi w skład rodziny aut opartej na wszystkich technologiach elektryfikacji napędów i obejmującej samochody z każdego segment. W sumie to 60 modeli, w tym hybrydy, hybrydy plug-in, auta elektryczne na baterie i pojazdy elektryczne na wodór. Przedsprzedaż Priusa rozpocznie się po Nowym Roku.
Sprawdź: Sprzedażowy hit od Mercedesa w nowej odsłonie
Inne tematy w dziale Technologie