Od 1 listopada 2022 roku  - nowe przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów. Fot. Pixabay
Od 1 listopada 2022 roku - nowe przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów. Fot. Pixabay

Badania techniczne pojazdów na nowych zasadach. Przepisy weszły w życie po cichu

Redakcja Redakcja Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 28
Od 1 listopada 2022 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

Pracownik stacji kontroli pojazdów będzie musiał odtąd zwrócić uwagę na większą liczbę rzeczy – takie jest rozporządzenie ministra infrastruktury.

Polecamy:

Budowa zapory na granicy z Kaliningradem. „Wszelkie środki bezpieczeństwa należy podjąć”

Polski rząd złożył skargę do TSUE. Poszło o miks energetyczny

System eCall do obowiązkowego badania

Zacznijmy od wprowadzenia systemu eCall do wykazu badanych elementów. System szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych, czyli eCall, został wprowadzony decyzją Komisji Europejskiej.

Każdy samochód osobowy oraz dostawczy o masie nieprzekraczającej 3,5 tony, który uzyskał homologację po 31 marca 2018 roku, musi posiadać system eCall.

Obowiązkowe badanie amortyzatorów

Do końca października 2022 roku testowanie działania amortyzatorów w stacji kontroli pojazdów nie było konieczne. Pracownik mógł ale nie musiał wykonać tej czynności.

Od 1 listopada 2022 roku sprawdzenie stanu amortyzatorów w samochodzie będzie obowiązkiem diagnosty podczas przeprowadzania badania technicznego. Dotąd taka konieczność istniała jedynie wówczas, gdy pojazd przechodził powypadkową kontrolę stanu technicznego.

Kontrola diod LED

Od 1 listopada 2022 roku kierowca pojazdu wyposażonego w reflektory LED musi przed badaniem technicznym przyjrzeć się stanowi świateł w samochodzie. Dotąd opis usterki świateł brzmiał: „brak światła, źródła światła lub jego uszkodzenie”. 

Obecnie funkcjonuje dodatkowo zapis: „w przypadku LED nie działa więcej niż ⅓”. Bardziej szczegółowy opis usterek ma skutkować dokładniejszymi badaniami technicznymi pojazdów.

Kontrola spalin - samochody na benzynę

Od 1 listopada 2022 roku badanie OBD wraz z analizą zadymienia została rozszerzone o pojazdy z silnikami benzynowymi (wcześniej dotyczyło silników wysokoprężnych). Ma to na celu przetestowanie poprawności działania układów ograniczających emisję spalin: chodzi o katalizator i zawór EGR. Ważne jest także sprawdzenie, czy w ogóle są one zamontowane w aucie.

Uwaga na małe tablice rejestracyjne

Kolejna zmiana dotyczy tzw. małych tablic rejestracyjnych i sprawdzenia, czy w samochodzie jest miejsce na „blachy” w standardowym rozmiarze. Jeśli właściciel pojazdu będzie używał małych tablic, choć w samochodzie jest miejsce na standardowe, wynik badania technicznego będzie negatywny.

Zmiana w klasyfikacji usterek

Do 1 listopada 2022 diagności wyróżniali 3 rodzaje usterek w pojeździe:

- drobne (UD),

- istotne (UI),

- stwarzające zagrożenie (USZ).

Możliwa była indywidualna kwalifikacja danej usterki, gdyż w tabeli defekty były umieszczone w dwóch kategoriach.

Od 1 listopada 2022 roku obowiązuje nowa, również 3-stopniowa, kwalifikacja usterek podczas badania technicznego:

- drobne (UD),

- poważne (UP),

- niebezpieczne (UN).

Odtąd tabela wad jest zero-jedynkowa: każda usterka może być przypisana tylko do jednej kategorii.

KW

Czytaj dalej:

Wyrok NSA otwiera furtkę dla jednopłciowych małżeństw? "Potrzebna dobra wola polityków"

Koszmarna awaria w największym polskim banku. Klientom niepoprawnie naliczano opłaty

Gwiazda sportu kompletnie pijana za kółkiem. Wyciekło nagranie z zatrzymania

„Teraz to już nie chcemy Brexitu”. To coraz częstszy głos Brytyjczyków

Brazylia po wyborach. „Bolsonaro mogą pociągnąć do odpowiedzialności nawet za ludobójstwo”

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj28 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (28)

Inne tematy w dziale Polityka