Od 1 listopada 2022 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące przeprowadzania badań technicznych pojazdów.
Pracownik stacji kontroli pojazdów będzie musiał odtąd zwrócić uwagę na większą liczbę rzeczy – takie jest rozporządzenie ministra infrastruktury.
Polecamy:
Budowa zapory na granicy z Kaliningradem. „Wszelkie środki bezpieczeństwa należy podjąć”
Polski rząd złożył skargę do TSUE. Poszło o miks energetyczny
System eCall do obowiązkowego badania
Zacznijmy od wprowadzenia systemu eCall do wykazu badanych elementów. System szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych, czyli eCall, został wprowadzony decyzją Komisji Europejskiej.
Każdy samochód osobowy oraz dostawczy o masie nieprzekraczającej 3,5 tony, który uzyskał homologację po 31 marca 2018 roku, musi posiadać system eCall.
Obowiązkowe badanie amortyzatorów
Do końca października 2022 roku testowanie działania amortyzatorów w stacji kontroli pojazdów nie było konieczne. Pracownik mógł ale nie musiał wykonać tej czynności.
Od 1 listopada 2022 roku sprawdzenie stanu amortyzatorów w samochodzie będzie obowiązkiem diagnosty podczas przeprowadzania badania technicznego. Dotąd taka konieczność istniała jedynie wówczas, gdy pojazd przechodził powypadkową kontrolę stanu technicznego.
Kontrola diod LED
Od 1 listopada 2022 roku kierowca pojazdu wyposażonego w reflektory LED musi przed badaniem technicznym przyjrzeć się stanowi świateł w samochodzie. Dotąd opis usterki świateł brzmiał: „brak światła, źródła światła lub jego uszkodzenie”.
Obecnie funkcjonuje dodatkowo zapis: „w przypadku LED nie działa więcej niż ⅓”. Bardziej szczegółowy opis usterek ma skutkować dokładniejszymi badaniami technicznymi pojazdów.
Kontrola spalin - samochody na benzynę
Od 1 listopada 2022 roku badanie OBD wraz z analizą zadymienia została rozszerzone o pojazdy z silnikami benzynowymi (wcześniej dotyczyło silników wysokoprężnych). Ma to na celu przetestowanie poprawności działania układów ograniczających emisję spalin: chodzi o katalizator i zawór EGR. Ważne jest także sprawdzenie, czy w ogóle są one zamontowane w aucie.
Uwaga na małe tablice rejestracyjne
Kolejna zmiana dotyczy tzw. małych tablic rejestracyjnych i sprawdzenia, czy w samochodzie jest miejsce na „blachy” w standardowym rozmiarze. Jeśli właściciel pojazdu będzie używał małych tablic, choć w samochodzie jest miejsce na standardowe, wynik badania technicznego będzie negatywny.
Zmiana w klasyfikacji usterek
Do 1 listopada 2022 diagności wyróżniali 3 rodzaje usterek w pojeździe:
- drobne (UD),
- istotne (UI),
- stwarzające zagrożenie (USZ).
Możliwa była indywidualna kwalifikacja danej usterki, gdyż w tabeli defekty były umieszczone w dwóch kategoriach.
Od 1 listopada 2022 roku obowiązuje nowa, również 3-stopniowa, kwalifikacja usterek podczas badania technicznego:
- drobne (UD),
- poważne (UP),
- niebezpieczne (UN).
Odtąd tabela wad jest zero-jedynkowa: każda usterka może być przypisana tylko do jednej kategorii.
KW
Czytaj dalej:
Wyrok NSA otwiera furtkę dla jednopłciowych małżeństw? "Potrzebna dobra wola polityków"
Koszmarna awaria w największym polskim banku. Klientom niepoprawnie naliczano opłaty
Gwiazda sportu kompletnie pijana za kółkiem. Wyciekło nagranie z zatrzymania
„Teraz to już nie chcemy Brexitu”. To coraz częstszy głos Brytyjczyków
Brazylia po wyborach. „Bolsonaro mogą pociągnąć do odpowiedzialności nawet za ludobójstwo”
Inne tematy w dziale Polityka