Statek Zodiak II. Fot. Urząd Morski w Szczecinie
Statek Zodiak II. Fot. Urząd Morski w Szczecinie

Pierwsze jednostki już płyną na otwarcie kanału na Mierzei Wiślanej [WIDEO]

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 153
Trzy jednostki służb państwowych najpierw przepłyną przez śluzę w ramach odbioru technicznego: jednostka flagowa Urzędu Morskiego Zodiak II, Straży Granicznej i SAR-u - poinformował wiceszef resortu infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Trzy jednostki przepłyną przez śluzę kanału na Mierzei Wiślanej

W sobotę otwarta zostanie nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej Polska zyska niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk. Dzień później, 18 września, kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających.

Zobacz: Otwarcie Przekopu Mierzei Wiślanej. Rząd zapowiada dalsze inwestycje

Jak zapowiedział Gróbarczyk, "dzisiaj trzy jednostki przepłyną przez śluzę: jednostka flagowa Urzędu Morskiego Zodiak II, Straży Granicznej i SAR-u, a więc służby państwowe, które w pierwszej kolejności zyskały szansę wejścia na Zalew Wiślany". Zaznaczył, że dotąd nie miały takiej możliwości - "musiały pytać o zgodę Moskwy". "Z dniem dzisiejszym przecinamy tę historię" - stwierdził wiceminister.

W serwisach społecznościowych pojawiają się pierwsze nagrania pokazujące jednostki płynące w stronę Elbląga.


Zodiak II - podstawowe informacje o statku


"Zodiak II” to specjalistyczny statek wielozadaniowy o długości całkowitej 60,1 m, szerokości 12,8 metra oraz zanurzeniu 3,5 m. Nośność wynosi 350 ton. W dziobowej części kadłuba ulokowana jest dziobówka, zaś w części rufowej znajduje się żuraw o zasięgu ramienia 17 metrów i udźwigu 10 ton oraz urządzenia do wyciągania i kotwiczenia boi. Dodatkowo „Zodiak II” wyposażono w instalacje do usuwania zanieczyszczeń olejowych, instalacje do gaszenia pożarów na innych jednostkach pływających, hak holowniczy o uciągu 400 kN, łódź hydrograficzną, sondy oraz pojazd do prac podwodnych. Załoga jednostki liczy 13 osób.


Statek ma napęd spalinowo-elektryczny, składający się z trzech głównych generatorów prądu o mocy 1590 kW każdy przy 1800 obr./min oraz jednego zespołu awaryjnego o mocy 220 kW przy 1800 obr./min. Napędzają one dwa pędniki azymutalne o mocy 1400 kW każdy oraz ster strumieniowy o mocy 850 kW. Pozwala to na osiągnięcie maksymalnej prędkości 13 węzłów.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg - także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.


ja

Czytaj też:

Przerażające doniesienia z Izium. Ekshumowane ciała noszą ślady tortur

Prezydent Andrzej Duda w 83. rocznicę agresji sowieckiej na Polskę

Rany boskie! Państwo drukuje pieniądze!

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj153 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (153)

Inne tematy w dziale Gospodarka