Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego nieustannie rozwija się w bardzo szybkim tempie. Spółka zdecydowała, że "szprycha" nr 5 wybudowana zostanie aż do granicy z Ukrainą, skąd w przyszłości można będzie przedłużyć ją do Lwowa oraz docelowo – do Kijowa.
CPK do granicy z Ukrainą
Spółka CPK przekazała portalowi TVP Info harmonogramy, w których wynika, że do końca 2032 roku ma zostać wybudowana linia Trawniki – Bełżec.
Jak podaje TVP Info, dzięki wydłużeniu linii do granicy z Ukrainą, możliwe będzie zaproponowanie przez CPK wariantów omijających Bełżec. W związku z tym spółka koryguje obecne warianty na odcinku między Zamościem a polsko-ukraińską granicą. Działania te prowadzone są w odpowiedzi na propozycje mieszkańców Bełżca, którzy obawiają się wyburzeń. Te byłyby nie do uniknięcia, gdyby linia kończyła się w tym mieście.
Jak podaje portal, dla odcinka Trawniki – Bełżec spółka CPK jest po drugiej turze spotkań informacyjno-konsultacyjnych w ramach STEŚ. Od marca do maja bieżącego roku odbyło się w sumie 31 spotkań, w każdej z gmin, przez którą przechodzi projektowana linia kolejowa.
W listopadzie 2021 roku, w ramach pierwszej tury konsultacji, CPK zorganizowało 20 spotkań z mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przechodziło siedem ówczesnych wariantów.
"Szprycha" nr 5 do Lwowa i dalej?
Opracowywany przez CPK odcinek "szprychy" nr 5 Warszawa – Lublin – Trawniki – Zamość – Bełżec – granica z Ukrainą, gotowy będzie do przedłużenia w kierunku Lwowa i Kijowa. Linia ta zapewni również możliwość obsługi ukraińskich miejscowości zlokalizowanych na jej trasie, m. in. Tarnopol, Chmielnicki i Winnica.
— Szczegółowo analizujemy potencjał połączenia Kolei Dużych Prędkości w kierunku Lwowa. Wszystkie rozwiązania techniczne po polskiej stronie przygotowywane są w taki sposób, żeby mogły zostać zrealizowane, kiedy tylko zapadnie taka decyzja — podaje CPK.
Wydłużenie odcinka KDP a plan odbudowy Ukrainy
Jak informuje TVP Info, wydłużenie odcinka Kolei Dużych Prędkości przygotowywanego przez CPK do Lwowa i dalej wpisuje się w przedstawiony przez KE plan odbudowy Ukrainy i koncepcję wydłużenia korytarzy TEN-T na terytorium Ukrainy. Póki nie zapadły jednak żadne wiążące decyzje w tej sprawie, a proces inwestycyjny rozpocznie się dopiero po ewentualnym ustaleniu na szczeblu międzyrządowym formuły jego realizacji.
Istnieje kilka możliwości związanych z obsługą takiego połączenia. Jedna z nich to tabor o zmiennym rozstawie kół, wówczas zmiana szerokości mogłaby nastąpić w Rawie Ruskiej lub we Lwowie (jeśli Ukraina zainwestuje w tor o europejskiej szerokości 1435 mm na odcinku Rawa Ruska – Lwów).
Spółka CPK informuje, że najkorzystniejsza byłaby jednak budowa nowej linii kolejowej w europejskim standardzie KDP. Pozwoliło by to na eksploatację taboru bez zmiany szerokości toru.
RB
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka