Ford Pro zaprezentował model E-Transit Custom, następcę Forda Transita Custom, który był najlepiej sprzedającym się samochodem dostawczym o ładowności do jednej tony. Jego elektryczny następca został zaprojektowany całkowicie od podstaw, co pozwoliło połączyć zaawansowaną technologię pojazdów elektrycznych z cyfrowymi systemami wsparcia kierowcy i usługami Ford Pro. Wszystko to pomaga w obniżaniu kosztów eksploatacji, zwiększaniu efektywności pracy i znacznie ułatwia przejście na pojazdy elektryczne. E-Transit Custom powstawał z uwzględnieniem uwag i doświadczeń małych i średnich firm. Widać więc, że Ford E-Transit Custom jest nie tylko nowym modelem w gamie koncernu, ale zwiastunem filozofii działania firmy.
Ford E-Transit Custom - ładowanie
By kupić samochód elektryczny trzeba mieć pewność, że jest on tak samo efektywny jak samochody z tradycyjnym napędem. Konstruktorzy z Ford Pro doskonale o tym wiedzą i pamiętają również o tym, że dla firm, zwłaszcza tych mniejszych, ważną kwestią jest zarządzanie energią. Dlatego właśnie pokładowa trójfazowa ładowarka E-Transita Customa o mocy 11 kW AC jest w stanie w pełni naładować akumulator w ciągu 7 - 8 godzin, czyli w nocy po pracy. To jednak nie wszystko, bo E-Transit Custom obsługuje również szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 125 kW, co pozwala na uzupełnienie akumulatora od 15 do 80 procent w ciągu 41 minut. W testach laboratoryjnych system zapewnił prawie 38 km zasięgu już po 5 minutach ładowania, przy użyciu ładowarki o mocy 125 kW. Klienci Forda Pro mają dostęp do sieci Blue Oval Charge Network, największej w Europie, liczącej ponad 300 tys. ładowarek, a każdy E-Transit Custom sprzedawany jest z 12-miesięcznym, bezpłatnym abonamentem na publiczne ładowanie. Ponadto 400-woltowy zestaw akumulatorów o pojemności użytkowej 74 kWh pozwala na docelowy zasięg do 380 km, czterokrotnie większy od dziennego przeciętnego przebiegu samochodów dostawczych segmentu jednotonowych vanów.
Ford E-Transit Custom. Wyposażenie, czyli wszystko i jeszcze więcej
Do wyboru są silniki o mocy 100 kW lub 160 kW (135 KM lub 217 KM), z których każdy wytwarza moment obrotowy 415 Nm, najwyższą wartość w tej klasie samochodów. Silnik montowany jest tak, by zwiększyć przestrzeń ładunkową. Potężny, elektryczny układ napędowy podnosi dopuszczalną masę holowanej przyczepy do 2000 kg. To jedyny w pełni elektryczny van z takimi możliwościami.
Właściciele E-Transita Custom będą mogli korzystać - z bezpłatnego przez pierwszy rok - systemu Ford Pro E-Telematics, który wykorzystując dane zbierane „na żywo” pomaga w monitorowaniu lokalizacji, wydajności i stanu technicznego pojazdów. Oprogramowanie kontroluje również przebieg ładowania akumulatorów, co pozwala zaoszczędzić czas pracy i zasięg akumulatora.
Samochód wyposażono w niezależne tylne zawieszenie z wahaczami wleczonymi, dzięki czemu obniżono wysokość podłogi oraz poprawy precyzję kierowania. Systemy wspomagania kierowcy obejmują: układ aktywnego wspomagania hamowania, system utrzymania auta na pasie ruchu, monitorowanie zmęczenia kierowcy, tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentny ogranicznik prędkości, ostrzeganie przed jazdą pod prąd, czujniki parkowania przednie i tylne oraz kamery 360 stopni.
Ford E-Transit Custom jeszcze wygodniejszy i jeszcze bardziej pakowny
Wóz ma poniżej dwóch metrów wysokości, co ułatwia wjazd do miejsc o ograniczonej wysokości, takich jak parkingi wielopoziomowe, garaże i podziemne punkty logistyczne. W wersji jako furgon, E-Transit Custom przestrzeń ładunkowa wynosi od 5,8 do 9,0 m, ładowność do 1100 kg, a maksymalną długość ładunku to 3450 mm.
Nowa furgonetka posiada przestronniejszą kabinę i więcej schowków w porównaniu z ustępującym modelem oraz pierwszą w segmencie poduszkę powietrzną, montowaną pod sufitem kabiny, dzięki czemu schowek w desce rozdzielczej jest wystarczająco duży, aby pomieścić laptopa lub dokumenty o formacie A4. Standardem jest 13-calowy ekran dotykowy, ustawiony horyzontalnie i nachylony w stronę kierowcy dla ułatwienia obsługi, współpracujący z zaawansowanym systemem komunikacyjno-rozrywkowym, który korzysta z nowego modemu 5G. Pamiętano również o tym, że kierowcy samochodów dostawczych często przebywają w kabinie w pojedynkę, system ogrzewania i wentylacji otrzymał nową funkcję, która wykorzystuje czujniki do kierowania strumienia powietrza tylko w stronę zajętych foteli. Inteligentna przednia szyba, monitoruje temperaturę, wilgotność i automatycznie dokonuje niewielkich zmian ciepła i przepływu powietrza.
Przypomnijmy, że Ford Pro wprowadził już na rynek w pełni elektryczny model E-Transit, a E-Transit Custom jest jednym z czterech nowych elektrycznych pojazdów użytkowych Forda Pro, które pojawią się w Europie do 2024 roku. Będzie produkowany od jesieni 2023 w zakładach Ford Otosan w Kocaeli w Turcji.
Tomasz Wypych
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Technologie