Ministerstwo Zdrowia uruchomiło dostępną dla wszystkich aplikację, która zdalnie określi stan pacjenta. Symptom Checker, bo tak nazywa się najnowsze narzędzie, pozwala na wstępne rozpoznanie choroby.
Aplikacja zasugeruje, jakie kroki należy podjąć, a pacjent sam wygeneruje raport z przeprowadzonego wywiadu. To ułatwienie przyspieszy diagnozę i pozwoli sprawdzić, na jakie rozpoznanie wskazują objawy. I chociaż Symptom Checker nie jest klasyczną autodiagnozą, to pozwala w precyzyjny sposób określić stan pacjenta.
Polecamy:
Rosyjski żołnierz narzeka na swoją armię. Ukraiński wywiad przechwycił jego rozmowę
Zasiłek pogrzebowy. Będzie podwyżka, ale związki zawodowe chcą więcej
Symptom Checker dla pacjentów
Plany są takie, aby już niedługo przed każdą wizytą u lekarza, chory przeprowadził wstępny wywiad. Taka możliwość zostanie zapewniona na Internetowym Koncie Pacjenta. Wszystko to pozwoli szybciej wdrożyć odpowiednie leczenie. Pandemia COVID – 19 pokazała, że jest duże zapotrzebowanie na takie zdalne rozwiązania.
Symptom Checker jest dostępny w języku polskim, angielskim i ukraińskim. Pomyślano również o osobach głuchoniemych, które mogą się umówić na wideoporadę lekarską, bo platformę wpierają profesjonalni tłumacze języka migowego.
Symptom Checker na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu
Obsługa aplikacji jest prosta i intuicyjna. Została umieszczona na stronie Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK), z której już dzisiaj codziennie korzysta ponad 500 osób.
Przypomnijmy, czym jest TPK. To platforma, która działa w nocy, weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej: od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia, w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.
Dzięki niej można otrzymać profesjonalną pomoc medyczną przez telefon. Wystarczy zadzwonić pod numer TPK (800 137 200) lub wypełnić znajdujący się na stronie formularz.
Jak działa TPK
W przypadku kontaktu telefonicznego po połączeniu, pacjent wysłucha krótki komunikat, informujący o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Potem będzie mógł wybrać język, w którym zostanie udzielona konsultacja. W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna.
Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia. Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.
Gdybyśmy chcieli skorzystać formularza, to po jego wypełnieniu w ciągu trzech godzin skontaktuje się z pacjentem pielęgniarka i w razie potrzeby lekarz.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu - w jakiej sytuacji
Ze wsparcia poprzez Teleplatormę Pierwszego Kontaktu można skorzystać w sytuacji nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy albo gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia chorego. W ramach TPK możemy uzyskać poradę medyczną, e–receptę, e–skierowanie i e–zwolnienie.
Tomasz Wypych
Czytaj dalej:
Lotnisko w Soczi stanęło w płomieniach. Nagranie robi wrażenie
Rakiety w obwodzie kaliningradzkim. Jest stanowisko polskiego MON
Odwołany dyrektor Instytutu Strat Wojennych. Nieoficjalnie: wielki spór z posłem PiS
Tuleya ma dość, składa wniosek do prokuratury. Uważa, że był ofiarą mobbingu
Nie tylko Odra. Widok śniętych ryb zszokował wędkarzy
Inne tematy w dziale Rozmaitości