Jak inflacja wpływa na nastroje i wybory konsumentów? (zdjęcie ilustracyjne/Pixabay)
Jak inflacja wpływa na nastroje i wybory konsumentów? (zdjęcie ilustracyjne/Pixabay)

Wpływ inflacji na wybory konsumenckie. Najbliższe miesiące nie napawają optymizmem

Redakcja Redakcja Inflacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 10
Z piątej edycji cyklicznego badania EY Future Consument Index wynika, że konsumenci w obliczu wysokiej inflacji najczęściej rezygnują z zakupu elektroniki użytkowej oraz napojów alkoholowych.

Drożyzna a wybory konsumentów

Jak podaje Portal Spożywczy, w maju bieżącego roku, porównując do października 2021, zmniejszył się odsetek osób, które negatywnie oceniają zmiany w swojej sytuacji. Wskaźnik ten spadł z 23% do 11%. Podkreślono jednak, że kolejne miesiące mogą przynieść pogorszenie nastrojów konsumenckich. 

Portal podaje, że już w maju 61% ankietowanych stwierdziło, że wzrost cen i usług sprawił, że w mniejszym stopniu było ich na nie stać. Najbardziej dotkliwe podwyżki cen dotyczą paliwa, żywności oraz artykułów gospodarstwa domowego.

Tym samym, naturalnym efektem rosnących cen jest ograniczenie konsumpcji. Badanie ukazuje, że Polacy przede wszystkim rezygnują głównie z alkoholu (41 procent), odzieży i obuwia (39 procent) oraz kosmetyków (38 procent) i pakowanej żywności (37%).

— Notowany w ostatnich miesiącach znaczący wzrost cen wpłynął na zmianę wyborów konsumenckich. Otwarte pozostaje pytanie, czy to zjawisko przyjmie formę przejściową, czy trwałą. Od tego zależy, czy większy udział tańszych zamienników w koszykach Polaków zostanie utrzymany w dłuższej perspektywie czasu. Należy się jednak spodziewać, że nawet po zmniejszeniu się poziomu inflacji wielu konsumentów na tyle przyzwyczai się do nowych dla nich produktów, że nie będzie chciało od razu dokonać zmiany, nawet dysponując (potencjalnie) większymi funduszami. To olbrzymie wyzwanie dla sieci handlowych oraz producentów z sektora FMCG — wyjaśnia Grzegorz Przytuła, partner EY-Parthenon, ekspert sektora handlu i produktów konsumenckich EY.

Jakie są nastroje konsumentów?

Piąta edycja badania EY Future Consumer Index wskazuje, że w ciągu minionego roku nastroje konsumentów poprawiły się. Obecna sytuacja jednak nie napawa ich optymizmem, co ma związek z wojną w Ukrainie. W efekcie nadchodzące miesiące mogą jeszcze bardziej pogorszyć nastroje konsumenckie. 

— Na przestrzeni ostatnich miesięcy odczucia polskich konsumentów można porównać do sinusoidy. Obserwowane od połowy zeszłego roku znoszenie pandemicznych restrykcji pozytywnie wpłynęło na nastroje. Stopniowa poprawa została jednak zastopowana przez galopujący wzrost inflacji. Obecnie mija pierwszy szok cenowy, a sytuację może porównać do stabilnej niepewności. Ma to bezpośrednie przełożenie na decyzje konsumenckie. Polacy zaczęli poszukiwać. Kupują mniej i częściej wybierają zamienniki. Należy przewidywać, że w najbliższej przyszłości to zjawisko będzie się wyłącznie pogłębiać — informuje Łukasz Wojciechowski, partner, dział audytu, lider sektora handlu i produktów konsumenckich EY.


RB

Czytaj także:

Ksiądz wypłacił z konta parafii 2 mln zł. Po pytaniach Salon24 diecezja zawiadamia służby

Konferencja minister Moskwy ws. Odry. Wiadomo już co z substancjami toksycznymi

Kardynał podejrzewany o molestowanie seksualne. Był na liście następców papieża Franciszka

Podwójny mandat czeka na niepokornych kierowców. Kara wyniesie nawet 5 tys. zł

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj10 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (10)

Inne tematy w dziale Gospodarka