Nowa generacja Mercedesa GLC, którego nie sposób pomylić z innymi SUV - ami, właśnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. GLC od ponad dwóch lat jest najlepiej sprzedającym się modelem z Mercedesa i jego najnowsze wcielenie ma szasnę powtórzyć sukces. Opracowana zupełnie od podstaw seria kusi nowoczesnym wyglądem, zaawansowaną techniką, sportowymi osiągami i komfortem. Także na bezdrożach.
Nowa generacja Mercedesa GLC
Patrząc na nowego GLC nie mamy wątpliwości, że należy do licznej rodziny SUV- ów Mercedesa. Już w standardzie klient otrzymuje pakiet chromowanych dodatków, które świetnie wyglądają z klasycznymi dla SUV-ów elementami, takimi jak umieszczone z przodu i z tyłu osłony podwozia z chromowanym wykończeniem, relingi dachowe z polerowanego aluminium oraz opcjonalne stopnie progowe, uzupełniają charakterystycznie uformowane boczne krawędzie. Projektantom udało się zachować równowagę pomiędzy elegancją, sportową zadziornością i możliwościami w terenie. Od strony wizualnej szczególną uwagę zwracają nowe reflektory, które bezpośrednio łączą się z osłoną chłodnicy, akcentując optyczną szerokość samochodu. Kolejnym cieszącym oko elementem jest osłona chłodnicy ze zintegrowaną gwiazdą Mercedesa, ciemnoszarą listwą oraz nakładką i ramką z chromowanym wykończeniem.
We wnętrzu również postawiono na wysoką jakość i nowoczesność. Deska rozdzielcza z licznymi ozdobnymi powierzchniami została poziomo rozdzielona na dwie sekcje, a centralny wyświetlacz sprawia wrażenie, jakby się nad nią unosił. Szlachetne wykończenie podkreślają awangardowy design foteli i nowoczesne wzornictwo paneli drzwi.
Czytaj: Naklejki rejestracyjne na szybie samochodu tracą swój żywot
Co ciekawe twórcom auta udało się jednocześnie zadbać o aerodynamikę. Można nawet powiedzieć, że GLC wyznacza tutaj standardy, bo minimalny współczynnik oporu powietrza Cd w najlepszej konfiguracji aerodynamicznej wynosi 0,29, a znacząco mniej niż w przypadku poprzednika (Cd = 0,31). Pod względem akustycznym GLC jest przyjemnie cichym samochodem o bardzo niskim poziomie hałasów toczenia oraz wiatru. Zastosowane środki wygłuszające pozwoliły stworzyć w kabinie przytulną, atmosferę.
Wersje silników w Mercedes GLS
Do wyboru są jednostki napędowe obejmuje 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne połączone z silnikiem elektrycznym. Jednostki z układem miękkiej hybrydy wykorzystują zintegrowany rozrusznikoalternator drugiej generacji (ISG), podczas gdy hybrydy plug-in (wprowadzenie na rynek planowane około grudnia 2022 r.) o mocy systemowej do 280 kW (381 KM) i momencie obrotowym do 750 Nm korzystają z synchronicznego silnika elektrycznego o mocy 100 kW (136 KM). Wszystkie hybrydy plug-in oferują zasięg w trybie 100% elektrycznym przekraczający 100 km (WLTP). Oznacza to, że po mieście możemy jeździć praktycznie bez użycia silnika spalinowego.
Czytaj: Spadkobiercy legendarnego Willysa zaskakują. Dwie nowe hybrydy od Jeep'a
Dzięki nowemu programowi terenowemu GLC może na życzenie przemieszczać się w trybie całkowicie elektrycznym, nawet w wymagającym terenie. Hybrydy plug-in standardowo otrzymują ładowarkę AC o mocy 11 kW, służącą do ładowania akumulatora z domowej sieci lub za pomocą wallboxa (ładowanie trójfazowe). Dostępna jest ładowarka DC o mocy 60 kW.
Mercedes GLC w mieście i w terenie
Podoba nam się również dynamicznie skonfigurowane zawieszenie z nową czterowahaczową osią przednią oraz wielowahaczową osią tylną. Już standardowe podwozie ma duży prześwit, skutecznie tłumi drgania i hałas nie ograniczając jednocześnie zwrotności wozu. Jako opcja oferowane jest także zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC w pakiecie ze skrętną tylną osią zapewniającą GLC wyjątkową zwrotność. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 4,5 stopnia, co zmniejsza średnicę zawracania o 90 cm, do 10,9 metra. Wszystko to sprawia, że nowy GLC oferuje dobre właściwości jezdne nawet w niesprzyjających warunkach. Na odcinkach oddalonych od utwardzonych dróg, kierowca doceni uproszczoną obsługę funkcji off-roadowych za pomocą ekranu, lepszy ogląd sytuacji dzięki widokowi nawierzchni pod samochodem, a także maksymalną przyczepność i stabilność jazdy, w czym pomagają zaawansowane układy elektroniczne. Napęd na wszystkie koła 4MATIC zapewnia doskonałą przyczepność na każdej nawierzchni.
"Hej Mercedes"
GLC zarządzany jest za pomocą najnowszego systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX z dwoma dużymi, standardowymi wyświetlaczami i pełnoekranową nawigacją. Asystent głosowy „Hej Mercedes” oferuje możliwości dialogu z samochodem i „uczy się” kierowcy. Funkcja MBUX Smart pozwala połączyć samochód z systemem inteligentnego domu, integrując np. aplikacje muzyczne przy zachowaniu osobistych preferencji i ustawień właściciela samochodu. Dla fanów high - tech przygotowano opcjonalny system dźwięku przestrzennego Burmester w skład, którego wchodzi 15 wysokiej jakości głośników o łącznej mocy 710 watów. Takich smaków i smaczków w nowym mercedesie jest znacznie więcej.
Mercedes GLC wymiary i cena
Mercedes GLC (X253) mierzy 465,5 cm długości, 189,0 cm szerokości (209,6 cm z lusterkami) i 164,4 cm wysokości. Jego rozstaw osi to 287,3 cm. Bazowa pojemność bagażnika wynosi 550 litrów, a maksymalnie można ją powiększyć do 1600 l. Ceny GLC rozpoczynają się od 240 100 zł za wersję z napędem 4 koła na wszystkie koła GLC 200 4MATIC (204 + 23 KM).
Tomasz Wypych
Czytaj:
Inne tematy w dziale Technologie