Naukowcy zbadali wpływ kawy na nasze decyzje zakupowe. Efekt was nie ucieszy
Kawa to produkt bez którego jest się ciężko obyć. Jednak, jak dowiedli amerykańscy naukowcy w niektórych przypadkach warto. Mianowicie z ich opinii opublikowanej na łamach pisma „Journal of Marketing” wynika, że kofeina spożyta przed pójściem na zakupy sprawia, że kupujemy więcej niektórych produktów i wydajemy więcej pieniędzy.
Naukowcy z międzynarodowego zespołu badali wpływ kofeiny na indywidualne decyzje konsumenckie. Z ich badań wynika, że stymuluje ona aktywność zakupową. Po kawie lub napojach zawierających kofeinę kupujemy więcej niektórych produktów i wydajemy więcej pieniędzy.
Kawa "ułatwi ci" zakupy
Efekt kofeiny jest wyraźnie silniejszy w przypadku nabywania produktów związanych z odczuwaniem przyjemności, np. świeczek zapachowych, perfum, ozdób. Zmniejsza się zaś w przypadku produktów mniej związanych z przyjemnością, a bardziej z użytecznością, jak zeszyty, przybory kuchenne czy pudełka do przechowywania.
W porównaniu z grupą kontrolną, która przez zakupami piła kawę bezkofeinową lub wodę, istotna różnica dotyczyła nabywania wyłącznie produktów „przyjemnościowych”, nie było natomiast większej różnicy w zakresie produktów praktycznych, takich jak przybory kuchenne.
Efekt kofeiny widoczny jest w przypadku osób, które codziennie wypijają dwie (lub mniej) filiżanki kawy, słabnie zaś w przypadku osób, które piją więcej kawy.
MP
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Rozmaitości