XCeed zadebiutował w 2019 roku i znajdując 120 tys. nabywców na świecie, stał się najpopularniejszym modelem z gamy Ceed. I chociaż cały czas jest chętnie kupowany przyszedł czas modernizacją tak, by nadal pozostał atrakcyjną propozycją. Zgodnie ze współczesnymi trendami samochód można zamówić jako miękką hybrydę i hybrydę Plug-in (PHEV), ale Kia pamięta również o bardziej konserwatywnych kierowcach i dlatego w ofercie pozostały silniki benzynowe i diesla.
Kia XCeed po liftingu
Zmiany widać już na pierwszy rzut oka. Cieszą nowe reflektory LED, zmieniona osłona chłodnicy, przedni zderzak i wlot powietrza. Dzięki zintegrowaniu świateł przeciwmgielnych z reflektorami wloty powietrzne umieszczono po obu stronach zderzaka tak, aby płynnie kierować powietrze wokół kół, zmniejszając opór i zużycie paliwa. Rasowy styl podkreśla dyfuzor z czarną, błyszczącą osłoną podwozia i nowe końcówki układu wydechowego. W wersji GT-Line z tyłu zastosowano sześciokątne lampy LED złożone z 37 modułów przykrytych przyciemnionym szkłem. Przy sygnalizowaniu skrętu diody zapalają się sekwencyjnie.
Czytaj: Drastycznie zmieni się rzeczywistość polskich kierowców. Uwaga na składki OC
Rozstaw osi pozostał taki sam, jak w innych modelach z rodziny Ceed i wynosi 2650 mm. Przy długości nadwozia wynoszącej 4395 mm nowa Kia XCeed jest o 85 mm dłuższa niż pięciodrzwiowy Ceed hatchback, a wysokość nadwozia wynosząca 1495 mm XCeed przewyższa Ceeda o 48 mm.
Wymiary Kia XCeed
XCeed ma również wydłużony przedni i tylny zwis: o 25 mm z przodu (do 905 mm) i o 60 mm z tyłu (do 840mm) w stosunku do pięciodrzwiowego hatchbacka. Zwiększony prześwit wynosi teraz 172 mm na 16-calowych kołach i 184 mm na 18-calowych, co stanowi przyrost o nawet 44 mm w porównaniu z prześwitem pięciodrzwiowego hatchbacka.
Do wyboru są16- lub 18-calowe obręcze kół ze stopu aluminium z oponami w rozmiarze, odpowiednio, 205/60 R16 lub 235/45 R18.
Zmodernizowano również wnętrze. Konsola środkowa nowego XCeeda jest lekko skierowana w stronę kierowcy. Dzięki dobrze pomyślanej pozycji za kierownicą i zwiększonemu prześwitowi w porównaniu ze zwykłym hatchbackiem, kierowca ma sportową pozycję do jazdy i dobrą widoczność przed samochodem. System multimedialny z wysoko umieszczonym ekranem dotykowym i zestaw przycisków, pokręteł i przełączników, które służą do sterowania głośnością, ogrzewaniem i wentylacją, sprawiają, że deska rozdzielcza XCeeda mocno się wyróżnia. Ergonomiczny układ elementów sterowania przeprojektowano tak, aby umożliwić dokonywanie szybkich zmian ustawienia różnych parametrów bez odrywania wzroku od drogi. To ważne by nie rozpraszać kierowcy w czasie jazdy. Całości dopełnia wyposażony w atrakcyjne motywy graficzne 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, którego wygląd można powiązać z profilami jazdy, a także w błyszczący czarny panel wokół dźwigni zmiany biegów i w nowe lusterko wsteczne z wąską ramką. Całość wykończono miękkimi w dotyku materiałami z satynowymi chromowanymi elementami na desce rozdzielczej.
Czytaj: Każdy wyprodukowany samochód będzie miał ten system. "Zdecyduje za kierowcę"
Silniki nowej Kia XCeed
W odświeżonej gamie XCeeda dostępne są trzy turbodoładowane silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem (T-GDi). Trzycylindrowy silnik 1.0 T-GDi generuje 120 KM i 172 Nm momentu obrotowego, a czterocylindrowy 1,5-litrowy silnik T-GDi osiąga 160 KM i 253 Nm momentu obrotowego. W najmocniejszej odmianie XCeeda wyposażono w mocny 1,6-litrowy silnik T-GDi, taki sam jak w modelach Ceed i ProCeed GT. Moc 204 KM i moment obrotowy 265 Nm dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych, sprawiają, że silnik ten doskonale pasuje do charakteru XCeeda. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7,5 sekundy, gdy auto jest wyposażona w siedmiobiegową przekładnię o dwóch sprzęgłach.
Jest także oszczędny silnik wysokoprężny z układem typu mild-hybrid (MHEV). Ten 1,6-litrowy silnik wysokoprężny może współpracować z sześciobiegową przekładnią mechaniczną i wtedy zapewnia 136 KM i 280 Nm momentu obrotowego lub z siedmiobiegową dwusprzęgłową dysponując momentem obrotowym 320 Nm.
Nowa hybrydowa Kia XCeed
Dostępny jest także hybrydowy układ napędowy typu plug-in (PHEV). W jego skład wchodzą akumulator litowo-jonowy, który może zmagazynować 8,9 kWh energii elektrycznej, silnik elektryczny o mocy 44,5 kW i wydajny czterocylindrowy, 1,6-litrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W połączeniu z sześciobiegową przekładnią dwusprzęgłową (6DCT), układ typu PHEV generuje 141 KM i 265 Nm i przenosi napęd na przednie koła.
Nowa Kia XCeed. Od kiedy dostępna
Pojemność bagażnika nowego XCeeda wynosi 426 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1378 litrów. Tyle siedzenia dzielone są w proporcji 40:20:40. Do tego podnoszona elektrycznie sterowanie pokrywa bagażnika z regulacją wysokości otwarcia i podłoga kufra, którą można umieścić na jednej z dwóch wysokości.
Nowa Kia XCeed. Jaka cena i od kiedy dostępna
Nowa KIA XCeed będzie dostępna od września. Cena aktualnych modeli Kia XCeed kształtuje się, w zależności od wersji, 97000 zł do 156000 zł. Ceny modelów po liftingu z silnikami bezynowymi i dislami nie powinny wiele się różnić canami od aktualnych modeli. Jednak wydaje się, że cena modeli hybrydowych i GT line XCeed będzie większa niż modeli dostępnych teraz.
Tomasz Wypych
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Technologie