Ukraine International Airlines (UIA) będzie realizowała połączenia czarterowe dla polskiego biura podróży Itaka. To partnerstwo ma rozwiązać problemy logistyczne Itaki w związku z zerwaniem umów przez linię Aeroitalia. Co ciekawe nie jest to pierwszy przypadek, gdzie ukraiński przewoźnik pomaga swoją flotą po inwazji Rosji.
Ukraine International Airlines (UIA) jest największym ukraińskim przewoźnikiem lotniczym i działa od od 1992 r., gdy kraj uzyskał niepodległość. Firmowa flota przed pandemią koronawirusa liczyła 35 samolotów, obsługujących 88 kierunków w Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie. Najbardziej rozpoznawalnymi samolotami były natomiast cztery Boeingi 777-200ER z 364 fotelami na pokładzie i nowoczesną klasą biznes, które regularnie latały z Kijowa do Nowego Jorku i Bangkoku.
Lotnictwo cywilne ucierpiało znacząco na inwazji - zamknięte niebo dla pasażerskich samolotów nad Ukrainą oznacza milionowe straty, dlatego przewoźnicy szukają alternatywnych rozwiązań na czas gigantycznego kryzysu.
UIA pomoże Itace
Tydzień temu Itaka informowała, że jest zmuszona w dość znaczącej liczbie zlikwidować swoje loty czarterowe. Powodem była jak tłumaczy biuro podróży "napięta sytuacja na rynku lotniczym spowodowana brakami kadrowymi oraz wycofanie się z zawartych umów przez jednego przewoźnika czarterowego". Jak się okazało, ze swoich zobowiązań nie wywiązał się włoski przewoźnik Aeroitalia.
Na pomoc przyszły Itace natomiast Ukraińskie Linie Lotnicze, które z powodu inwazji Rosji na Ukrainę nie mogą realizować swoich połączeń z kraju.
Samolot ukraińskie przewoźnika będzie do dyspozycji biura podróży, a jego bazą stanie się lotnisko w Katowicach. Jak się dowiedział portal rp.pl, będzie to boeing 737-900 z 215 miejscami na pokładzie. Już jutro poleci w rejs do Monastyru. Będzie też wykorzystywany na innych trasach, między innymi do Marsa Alam i na Dżerbę.
To nie pierwsza taka inicjatywa UIA
1 maja łotewska linia Air Baltic ogłosiła, że wzięła w leasing samolot wraz z załogą od Ukraińskich Lini Lotniczych. Jak informowali, do dyspozycji łotewskiego przewoźnika trafił Boeing 737-900ER, który został wydzierżawiony od linii Ukraine International Airlines. Dla Air Baltic dzięki leasingowi pracuje również 8 osób zatrudnionych w UIA. Samolot podróżuje natomiast na trasie Ryga-Berlin, Ryga-Madryt, Ryga-Oslo, Ryga-Bruksela i Ryga-Kopenhaga.
Do zawarcia umowy doszło przede wszystkim z powodu braków we flocie łotewskiego przewoźnika. Wynikało to z globalnego niedoboru części zamiennych do posiadanych przez linię Airbusów A220. Warto dodać, że Air Baltic jest największym na świecie przewoźnikiem tego typu samolotów.
MP
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Rozmaitości