Codziennie nadawanych i odbieranych jest tysiące przesyłek. Nierzadko na trasie paczki od nadawcy do odbiorcy zdarzają się opóźnienia, dopłaty lub konflikty. Warto zapoznać się z artykułem, w którym przedstawiamy podstawowe zadania kuriera oraz czynności, jakie nie należą do jego obowiązków. Rozwieje to ewentualne wątpliwości na temat jego pracy.
Tanie i szybkie nadawanie przesyłek kurierskich
Przesyłki kurierskie można nadać:
• na stronie konkretnego przewoźnika, jak UPS, DPD czy FedEx
• na stronie brokera kurierskiego
Tania i szybka przesyłka kurierska? Klienci indywidualni i biznesowi mogą ją nadać na stronie https://allekurier.pl/nadaj. Broker, czyli ktoś w rodzaju pośrednika, ma wynegocjowane korzystne stawki - niższe niż na stronie kuriera nawet o 70%. Atrakcyjne ceny wynikają z umów podpisanych z kurierami. Broker wysyła bardzo dużo paczek - znacznie więcej niż klient indywidualny czy pojedynczy sklep internetowy - dlatego ma wynegocjowane z firmami przewozowymi niskie ceny, a to z kolei przekłada się bezpośrednio na niższe stawki dla klientów korzystających z usług brokerów.
Najważniejsze zadania kuriera
Podstawowym i nadrzędnym zadaniem kuriera jest oczywiście odbiór i doręczenie paczek. Z realizowania tego zadania wynikają następujące obowiązki:
• kurier podjeżdża pod wskazany w formularza nadania paczki adres
• pracownik wnosi paczkę do 30 kilogramów w systemie door-to-door (niektóre firmy kurierskie mają nieco większy limit wagowy, wynoszący 31-31,5 kilogramów, np. DPD lub DHL),
• kurier czeka na odbiór lub dostawę przesyłki do 10 minut
• pracownik pobiera należność za przesyłkę pobraniową
Czego kurier nie ma obowiązku robić?
Większość wiodących przewoźników podejmuje dwie próby doręczenia paczki. Gdy zakończy się to niepowodzeniem, to odbiorca musi osobiście odebrać paczkę we wskazanym miejscu lub paczka wraca do nadawcy (zależy to od regulaminu konkretnego kuriera).
Kurier nie ma obowiązku wnosić przesyłek przekraczających limity wagowe, czyli - u większości przewoźników - jest to maksymalnie 30 kilogramów. Nie musi też pomagać przy wnoszeniu ponadwymiarowego pakunku - jeśli się na to decyduje, to wyłącznie z własnej, dobrej woli.
Kolejny mit na temat pracy kuriera, jaki należy obalić, to weryfikowanie wagi i wymiarów paczki. Nie leży to w zakresie jego obowiązków, a wielu klientów ma o to do niego pretensje. Pracownik nie ma wglądu do danych, jak wymiary i waga, zadeklarowanych podczas nadawania paczki. Jest to weryfikowane dopiero w magazynie przewoźnika. Jeśli dane nie są zgodne z podanymi w formularzu i przekraczają wpisane wartości liczbowe, będzie konieczna dopłata.
Nie należy też spodziewać się, że kurier w ramach wyjątku dostarczy paczkę poza godzinami swojej pracy. Różni przewoźnicy podają różne przedziały czasowe, kiedy doręczają przesyłki - zwykle jest to od godziny 8 do 18 lub od 9 do 19.
Inne doręczenia - w godzinach wieczornych lub w weekendy - to dodatkowo płatne opcje, a ponadto nie każda firma kurierska posiada je w swoim portfolio usług. Odbiory i doręczenia paczek w dni ustawowo wolne od pracy także nie wchodzą w skład obowiązków kurierów. Takie dni to na przykład 25 i 26 grudnia, a także 1 i 6 stycznia.
Wielu klientów myli też pojęcia, takie jak planowany termin dostarczenia przesyłki, przewidywany termin doręczenia przesyłki oraz średni czas doręczenia przesyłki z terminem gwarantowanym. Tylko gwarantowany termin dostarczenia przesyłki to dokładna informacja, kiedy paczka zostanie doręczona. Jeśli ten czas upłynie, a pakunek nie dojdzie, to można zareklamować tę usługę. Z kolei planowany, przewidywany lub średni czas dostarczenia paczki to tylko orientacyjna informacja, bez stuprocentowej gwarancji daty.