Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał słynnych polskich influencerów za brak współpracy. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł, a otrzymali je m.in. Maffashion, Kruszwil i Dubiel.
UOKiK wziął pod lupę influencerów
UOKiK prowadzi postępowania w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu (oszustwa). Prezes urzędu skierował więc pismo do kilkudziesięciu wiodących influencerów, chcąc zebrać informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz zweryfikować prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Kilku twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał UOKiK.
Zobacz: Tusk skomentował wybryk Sterczewskiego. "Tego się, Franek, trzymamy"
- W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi - wyjaśnił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Dodał, że kontrolerzy sprawdzili m.in., z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. - Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów – wskazał Chróstny.
Nie chcieli współpracować
Urząd tłumaczy, że chce wyeliminować negatywne praktyki szkodzące konsumentom. - Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji - stwierdził Chróstny
Zaznaczył, że brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, które może "utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego".
UOKiK zwrócił uwagę, że nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe - "to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro".
Ogromne kary dla influencerów
W efekcie prezes UOKiK wydał sześć decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy. "Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł" - wskazano. Otrzymali je: Kruszwil Marek Kruszel (50 tys. zł); MD Marcin Dubiel (25 tys. zł); Maffashion Julia Kuczyńska (30 tys. zł); Paweł Malinowski (20 tys. zł); Marcin Malczyński (10 tys. zł); Marley Marlena Sojka (4 tys. zł).
Decyzje nie są prawomocne; influencerom przysługuje odwołanie do sądu - przekazał UOKiK.
Chróstny zaznaczył, że influencer jest twórcą treści, które wpływają na jego społeczność. - Gdy idziemy do sklepu – to nasz cel jest jasny – zakup różnego rodzaju produktów. Gdy surfujemy po sieci i podglądamy życie naszych ulubionych gwiazd, nie chcemy, aby podprogowo sprzedawały nam np. wkładki do butów zwiększające kreatywność, których nawet nie przetestowały - stwierdził.
ja
Czytaj także:
Norwegia pomoże Ukrainie. Będzie wysyłka szczególnej broni
Budowa zapory na granicy na finiszu. Straż Graniczna pokazała jak wygląda bariera
Przełomowa decyzja Bidena. Polska rośnie w NATO
Agencja Wywiadu przechwyciła rozmowy rosyjskich żołnierzy. Nie chcą iść na wojnę
Inne tematy w dziale Rozmaitości