By Adrian Grycuk - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=70363045
By Adrian Grycuk - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=70363045

Uwaga, twój lot może być opóźniony. Trwa konflikt kontrolerów z zarządem PAŻP

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 10
Na lotnisku Chopina w Warszawie może w dalszym ciągu dochodzić do opóźnień. Wszystko przez braki kadrowe związane z protestem warszawskich kontrolerów ruchu lotniczego. Na wtorek zaplanowano kolejne spotkanie kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego – poinformowała w poniedziałek PAŻP we wspólnym komunikacie z ZZKRL.

"W dniu 11 kwietnia 2022 r. odbyło się spotkanie pracodawcy – Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, którego celem była kontynuacja rozmów dotyczących kwestii bezpieczeństwa" - przekazano w komunikacie zamieszczonym na stronach internetowych PAŻP. Jak dodano, "rozmowy prowadzone są w sposób merytoryczny w atmosferze wzajemnego szacunku" .

Przekazano, że termin kolejnego spotkania ustalono na wtorek, 12 kwietnia br.

Opóźnienia na Lotnisku Chopina w Warszawie. Nie ma kto pracować

Przez weekend na warszawskim Lotnisku Chopina występowały opóźnienia w startach i lądowaniach samolotów. Rzeczniczka portu Anna Dermont przekazała w sobotę PAP, że "służby lotniskowe na bieżąco monitorują sytuację, która powstała niezależnie od zarządzającego lotniskiem i jest spowodowana brakiem personelu kontroli ruchu lotniczego".

Czytaj:

Także Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) przekazał w komunikacie zamieszczonym na swojej stronie internetowej, że "w najbliższych dniach może dojść do nieregularności w ruchu lotniczym nad Polską, w tym do opóźnień i odwołań rejsów".

W piątek Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała w komunikacie, że "aktualnie mierzy się z wyzwaniem zwiększonej liczby absencji kontrolerów ruchu lotniczego z powodu m.in. zwolnień lekarskich, zgłoszeń niedyspozycji, itp., a w konsekwencji - opóźnieniami w ruchu lotniczym". "Agencja podejmuje niezbędne działania mające na celu zapewnienie obsad kontrolerskich oraz stabilizację sytuacji w kolejnych dniach" - zapewniła PAŻP.

Agencja przekazała również w piątek, że do tej pory w ramach rozmów z zarządem Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego "zostały szeroko omówione kwestie bezpieczeństwa, które są priorytetem dla obu stron". "Dodatkowo w trakcie prowadzonych rozmów zgłaszane są przez stronę społeczną kolejne zagadnienia wykraczające poza ustalony zakres" - wskazała w piątek PAŻP.

Zmiany w regulaminie wynagradzania

W drugiej połowie stycznia br. PAŻP podała, że wdraża nowy regulamin wynagradzania, który wszedł w życie pod koniec zeszłego roku. Jest on elementem planu modernizacji Agencji. Jak podkreśliła wówczas PAŻP, regulamin ten został wypracowany wspólnie ze stroną społeczną i zaakceptowany przez ministra infrastruktury. Według PAŻP wyrównuje on "narosłe przez lata dysproporcje w zarobkach pracowników służb operacyjnych oraz wprowadza system motywacji i zachęt dla pracowników".

Agencja informowała, że blisko trzy czwarte jej pracowników, w tym m.in. kontrolerzy pracujący w organach regionalnych, większość służb operacyjnych i technicznych, przyjęło nowe warunki i pracuje na nowych zasadach. Zgodnie z nowym regulaminem wynagradzania kontrolerzy ruchu lotniczego mogą zarobić do 45 tys. zł miesięcznie, z uwzględnieniem środków z funduszu premiowego. Ponadto każdy z pracowników Agencji może otrzymać dodatkowo wynagrodzenie za pracę w rozwojowych projektach prowadzonych przez PAŻP.

Protest kontrolerów z Warszawy

PAŻP przekazała wówczas, że na nowe zasady nie zgodziła się grupa kontrolerów z Warszawy. 112 kontrolerów ruchu lotniczego, reprezentowanych przez Zarząd Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, przekazało pracodawcy oświadczenia woli z odmową przyjęcia zaproponowanych im warunków pracy i płacy wynikających z obowiązującego w Agencji Regulaminu Wynagradzania. W lutym br. Agencja informowała, że ma do czynienia ze składanymi rezygnacjami z pracy przez kontrolerów obszaru i zbliżania z Warszawy – "blisko 170 osób znajduje się w okresie wypowiedzenia, który dla większości zakończy się pod koniec kwietnia 2022 r.". Według danych na luty w Warszawie zatrudnionych było 208 kontrolerów obszaru i zbliżania.

Premier Mateusz Morawiecki na wniosek ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z dniem 31 marca 2022 r. powołał Anitę Oleksiak na stanowisko prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Oleksiak zastąpiła pełniącego obowiązki prezesa Agencji Janusza Janiszewskiego.

PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą i zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. PAŻP utrzymuje się z opłat pobieranych od linii lotniczych z tytułu zapewnienia służb żeglugi powietrznej dla samolotów lądujących, startujących na i z polskich lotnisk oraz tych przelatujących przez polską przestrzeń powietrzną. Pobiera dwie opłaty: trasowe i terminalowe. Ich wysokość zależy od poziomu rokrocznie ustalanych stawek jednostkowych stosowanych przy opłatach za świadczone usługi nawigacyjnej.

Czytaj dalej:

SW

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj10 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (10)

Inne tematy w dziale Gospodarka