Niektóre sieci handlowe w Rosji zdecydowały się na wprowadzenie ograniczeń w sprzedaży podstawowych produktów. Chodzi o giganta handlu detalicznego X5 Retail Group, która ma około 16 tysięcy sklepów oraz sieć Auchan.
Auchan i X5 Retail Group reglamentują towary
W sobotę X5 Retail Group ogłosiła decyzję w wprowadzeniu ograniczeń. W efekcie nie będzie można wykupywać takich produktów jak cukier, kasza, sól czy olej słonecznikowy. Takie same ograniczenia obowiązują w portalu internetowym Vprok.ru.
Koncern tłumaczył, że reglamentacja jest spowodowana tym, że Rosjanie w ostatnich dniach masowo wykupują produkty pierwszej potrzeby.
Ograniczenia mają doprowadzić do „znormalizowania sytuacji" i "dostarczyć kupującym niezbędne towary w wymaganych ilościach".
Poza tym od 3 marca w sklepach Piatieroczka, Pieriekriestok i Karuzel nałożono maksymalną marżę 5 proc. na "produkty ważne społecznie", czyli wyroby mleczne, cukier, warzywa czy pieczywo. Jak podaje "Gazeta Wyborcza", podobnie postąpiły sieci Auchan, Atak czy Magnit.
Sieć Auchan również tłumaczy wprowadzenie ograniczeń zwiększonym popytem klientów na takie artykuły.
Sieci handlowe nie przyznają, że decyzja o wprowadzeniu limitów jest związana z sankcjami gospodarczymi nałożonymi na Rosję. Ale fakty są takie, że do tej decyzji przyczynił się gwałtowny spadek wartości rubla i obawy o utrzymanie dostaw.
Choć Rosja dysponuje największym na świecie areałem ziem rolnych, to import zbóż wynosi aż 40 proc., a ziemniaków 90 proc. Zdaniem analityków inflacja może tam sięgnąć poziomu nawet 70 proc.
SW
Czytaj też:
Inne tematy w dziale Gospodarka