Polska branża detaliczna obawia się, że rząd będzie chciał przerzucić na sklepy odpowiedzialność za rosnące ceny. "Obniżka VAT nic nie da" - mówią wprost handlowcy.
- Obniżka stawki VAT nie powstrzyma wzrostu cen z uwagi na koszty produkcji i galopującą inflację, może tylko ten wzrost cen nieco spowolnić - powiedziała portalowi wiadomoscihandlowe.pl Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Podobnego zdania jest Maciej Ptaszyński, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu. - Nie należy oczekiwać, że sam fakt obniżenia VAT na produkty żywnościowe objęte obecnie 5 proc. stawką tego podatku automatycznie przełoży się na obniżenie cen odpowiednio o 5 proc. - przekazał portalowi wiadomoscihandlowe.pl.
Czytaj też:
Obniżka stawki VAT nie powstrzyma wzrostu cen
Stawka VAT zostanie obniżona do 0 proc. na artykułach spożywczych objętych 5 proc. stawką VAT. Jednak koszty produkcji bardzo mocno wzrosły przez podwyżkę cen energii i gazu, dlatego producenci podnoszą ceny. Nie możemy zatem spodziewać się obniżek.
- Według ekspertów zmiana stawek VAT nie spowoduje znaczących oszczędności w budżetach polskich rodzin, gdyż obniżka VAT nie jest proporcjonalna do rekordowej inflacji, nie wspominając już o pozostałych kosztach - stwierdziła Renata Juszkiewicz.
Maciej Ptaszyński przypomniał z kolei, że zmiany cen spowodowane obniżeniem VAT będą dotyczyć jedynie artykułów niskomarżowych, jak mięso, produkty mleczarskie, warzywa, zboża, tłuszcze jadalne, lody, niektóre napoje oraz owoce tropikalne i cytrusowe, wyroby ciastkarskie, zupy i buliony, niektóre przyprawy. Dlatego zmiany cen będą liczone w groszach.
Handlowcy obawiają się zrzucania na nich winy za wzrost cen
Handlowcy bardzo boją się, że staną się kozłami ofiarnymi zaistniałej sytuacji. Rząd próbuje sprytnie zrzucić na nich winę za rosnące ceny, umywając od nich ręce poprzez wprowadzenie Tarczy Antyinflacyjnej i obniżki VAT. Ustawą nakaże nawet umieszczanie przy kasach informacji o rządowej obniżce VAT na żywność.
- To kolejny obowiązek administracyjny, choć od lat apelujemy by było ich mniej, a poza tym w sklepach już i tak musi się znajdować dużo obowiązkowych informacji i raczej pogłębi to tylko szum informacyjny - mówi przedstawiciel Polskiej Izby Handlu.
- Chcemy zapobiec narracji w mediach jakoby handel odpowiadał za wzrost cen mimo obniżki VAT, a nie obiektywne czynniki makroekonomiczne, jak rekordowa inflacja, czy wzrost cen energii - mówi z kolei prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Według niej handel w żaden sposób nie jest w stanie zamrozić wzrostu cen i tylko promocje w sklepach stanowią dziś źródło realnych oszczędności w kieszeniach Polaków.
Czytaj też:
KJ
Inne tematy w dziale Gospodarka