Od 13 stycznia wejdzie w życie podwyżka cen za bilety na połączenia PKP Intercity. Przeciętnie zapłacimy za podróż pociągami więcej od 7 do 15 proc.
"PKP Intercity dostosowuje ceny biletów do aktualnej sytuacji na rynku - rosnących kosztów działalności: wyższych cen energii trakcyjnej czy modernizacji taboru i zapleczy technicznych oraz do oferty przewoźników regionalnych. Obecna aktualizacja to pierwsza systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Zmodyfikowany cennik zacznie obowiązywać od 13 stycznia 2022 roku” - przekazała państwowa spółka.
Ile zapłacimy za przejazdy PKP
Jeśli chodzi o połączenia pociągów Express InterCity Premium (EIP), to od 13 stycznia cena wyniesie 169 złotych, podczas gdy obecnie jest to 150 złotych. Za przejazd Pendolino zapłacimy zatem o 12,6 proc. więcej w 2022 roku. Z kolei podróże pociągami Express InterCity (EIC) podrożeją o 10 złotych - ze 139 zł do 149 złotych, co oznacza wzrost o 7,2 proc. Za bilety IC i TLK będzie trzeba zapłacić 69 złotych, a nie tak, jak dotychczas - 60 złotych. Koszt przewozu wzrośnie aż o 15 proc.
"Ceny biletów PKP Intercity obowiązujące od 13 stycznia br. podzielone będą nadal według pięciu progów. Pierwsze trzy to cena bazowa z upustem 15, 30 i 45 proc. Dotychczas rabat był niższy i wynosił 10, 20 i 30 proc.. Ostatnie dwa progi (obowiązują wyłącznie w pociągach kategorii EIP i EIC) to stała oferta "Promo Plus" i "Super Promo” – informuje PKP Intercity.
Z zestawienia dowiadujemy się, że w przypadku pociągów EIP, przy cenie bazowej 169 złotych cena w I progu promocyjnym wyniesie 143,65 złotych, w II progu promocyjnym - 118,3 zł, w III progu – 92,95 zł. W ofercie „Promo Plus” cena wyniesie 70 zł, natomiast przy „Super Promo” – 49 zł.
"Od 13 stycznia br. dostępna będzie nowa oferta Multiprzejazd oraz Multiprzejazd Max. Będzie ona obowiązywała od północy we wtorek do godz. 15:00 w czwartek i umożliwi dowolną liczbę przejazdów w tym czasie. Wybierając Multiprzejazd będzie można podróżować pociągami kategorii TLK i IC w 2. klasie za 119 zł i w 1. klasie za 159 zł. Natomiast Multiprzejazd Max obejmuje wszystkie pociągi PKP Intercity. Bilet na podróże w 2. klasie kosztuje 239 zł, a w 1. klasie – 396 zł” - oświadczył państwowy przewoźnik.
Koniec z ofertą weekendową
Przestaje też obowiązywać oferta biletów weekendowych. PKP IC tłumaczy, że celem było zachęcenie podróżnych do korzystania z kilku przejazdów, zwłaszcza w soboty, tymczasem według danych sprzedażowych firmy były one najczęściej wykorzystywane „na podróż tam i z powrotem w szczytach przewozowych”.
"W styczniu zmniejszy się liczba relacji, na których obowiązywał Bilet Taniomiastowy. Wprowadzona kilka lat temu oferta proponowała obniżone ceny na przejazdy trasami w trakcie remontu. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowych znacząco skróciły się na nich czasy przejazdu oraz poprawiły się warunki podróżowania. Aktualizacja cenników obejmie także bilety okresowe” – zapowiedziało PKP Intercity.
W komunikacie dodano, że od ostatniej podwyżki cen biletów istotnie zwiększyły się koszty działalności spółki – pomiędzy 2014 a 2020 rokiem wzrost w tym zakresie wyniósł ponad 30 proc. w przeliczeniu na jednego pasażera.
"O ponad 140 proc. wzrosły koszty związane z remontami taboru kolejowego oraz stacji postojowych. Znacząco wzrosły ceny energii trakcyjnej – o około 65 proc. W ostatnich latach ceny biletów aktualizowali przewoźnicy regionalni. Doprowadziło to do sytuacji, w której bilety na pociągi dalekobieżne (w niektórych relacjach) były tańsze od biletów na połączenia przewoźników regionalnych operujących na tych samych trasach, którzy mieli dłuższe czasy przejazdu. Konieczne było zatem urealnienie cennika oraz dostosowanie go do sytuacji rynkowej” – podsumowano.
Rewolucja inwestycyjna do 2030 roku
Co ciekawe, PKP Intercity zamierza w najbliższych latać zaszaleć na rynku i zakupić aż 35 pociągów klasy Premium, czyli Pendolino. Do 2030 roku na inwestycje we flotę spółka przeznaczy ponad 24 mld złotych. Nowe pociągi Pendolino będą ładniejsze, a przede wszystkim standardem stanie się prędkość 250 km/h na torach.
Za 8 lat PKP Intercity zamierza oddać do użytku 429 lokomotyw (o 11 proc. więcej niż obecnie), 109 elektrycznych zespołów trakcyjnych(o 47 proc. więcej), 35 hybrydowe zespoły (dziś 0), 2466 wagonów (o 18 proc. więcej) i 38 siedmiowagonowe składy typu push-pull, których obecnie nie ma na stanie.
- Potężne inwestycje w nowoczesny tabor pozwolą zaproponować naszym pasażerom wysoki, przewidywalny standard podróżowania. Bezpieczne i ekologiczne przejazdy koleją będą coraz szybsze i wygodniejsze. Spójna sieć transportowa zagwarantuje zaś stabilną, przejrzystą ofertę. Mamy opracowany precyzyjny plan rozwoju, który sprawi, że kolejne miliony Polaków będą wybierać pociąg do podróżowania po kraju i za granicę - powiedział Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
GW
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Gospodarka