Jestem przekonany, że ta droga i tunel przyczynią się nie tylko do rozwoju i zwiększenia komfortu życia mieszkańców Warszawy, Mazowsza i całej Polski, ale także do zwiększenia bezpieczeństwa kierowców - oświadczył premier Mateusz Morawiecki, który dziś był obecny na uroczystym otwarciu tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy.
W poniedziałek media otrzymały informację, że wojewoda Konstanty Radziwiłł wyraził wreszcie zgodę na otwarcie ursynowskiego odcinka POW z tunelem, liczącym ponad 2 km. Decyzja jest ostatnim etapem przed otwarciem nowej trasy po tym, jak wpłynęło pozwolenie na użytkowanie odcinka wydał Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Zobacz też:
Żona ministra PiS protestuje przeciwko lex TVN. Komentarz Schreibera
Komisja Europejska ostrzega polski rząd. Tym razem przed lex TVN
Giertych ma kłopot. Prokuratura wnioskuje o tymczasowe aresztowanie mecenasa
Najnowocześniejszy tunel w Polsce
- Dzisiaj otwieramy tutaj najnowocześniejszy tunel w Polsce i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce, to ponad 2 kilometry. Połączenia ze sobą dwóch systemów dróg ekspresowych, dwóch autostrad. To bardzo ważne, ponieważ do tej pory Polska w dużym stopniu była pocięta, poszatkowana taką siatką dróg ekspresowych - bardzo potrzebną - ale nie połączonych ze sobą w bardzo wielu miejscach - powiedział Morawiecki.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, które są kluczowym elementem Południowej Obwodnicy, wynosi ok. 4,6 mld złotych. - Dawniej byłoby jasne, że większość z tych środków pochodzi z funduszów europejskich. Dziś z dumą mogę powiedzieć, że większość, 2/3 tych środków, pochodzi z budżetu państwa polskiego. To coś, co daje dobrą perspektywę na przyszłość - podkreślił szef rządu.
Na konferencji dziennikarze pytali też o to, dlaczego na otwarciu tunelu nie ma przedstawiciela stołecznego ratusza, który współpracował z administracją drogową przy budowie dojazdu do tunelu.
- To może ja odpowiem. To jest inwestycja nadzorowana i realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ona jest realizatorem tego przedsięwzięcia, nie miasto Warszawa - odpowiedział rzecznik gabinetu Morawieckiego, Piotr Mueller.
Tunel na Ursynowie liczy łącznie 2335 metrów i jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska - wraz z mostem na Wiśle.
Na trzy odcinki S2 wydano - oprócz miliardów z polskiego budżetu - 1,7 mld zł z dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.
Morawiecki o tunelu na Facebooku
Morawiecki o inwestycji poinformował też w mediach społecznościowych.
- Jedną z jego sztandarowych inwestycji jest długo wyczekiwana droga POW, czyli Południowa Obwodnica Warszawy, którą miałem przyjemność dziś otworzyć. Kosztowała nas ponad 4 miliardy złotych, ale dziś widzimy, że było warto. Jej częścią jest najdłuższy i najnowocześniejszy tunel drogowy o długości ponad 2 kilometrów. To symbol połączenia Polski wschodniej oraz zachodniej i jej systemów drogowych. Jestem przekonany, że ta droga i tunel przyczynią się nie tylko do rozwoju i zwiększenia komfortu życia mieszkańców Warszawy, Mazowsza i całej Polski, ale także do zwiększenia bezpieczeństwa kierowców. Rządowe programy i inwestycje w infrastrukturę oraz zmiany w prawie mają w tym pomóc - przekazał premier.
- Kolejną dobrą wiadomością jest to, że obserwujemy pierwsze efekty błyskawicznie wprowadzonej Tarczy Antyinflacyjnej. Już widzimy obniżki cen na stacjach paliw, które będą jeszcze większe od 1 stycznia dzięki obniżce VAT i akcyzy.
Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do przyspieszenia poprawy jakości naszych dróg, bo lepsza infrastruktura to więcej miejsc pracy i pozytywne perspektywy rozwoju gospodarczego naszej ojczyzny - podsumował Morawiecki.
GW
Inne tematy w dziale Polityka