Elektromobilność w Krajowym Planie Odbudowy ma znaczące miejsce i pulę ponad 2,2 mld euro - powiedział PAP minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Jak dodał, kluczowa dla rozwoju elektromobilności jest budowa infrastruktury, na którą - po zgodzie KE - od jesieni będzie 800 mln zł wsparcia.
Jak przypomniał minister, w ramach komponentu „Zielona, inteligentna mobilność” będą realizowane dwa działania: E1.1.1, czyli wsparcie dla gospodarki niskoemisyjnej i E1.1.2 tj. zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy).
Polecamy:
Andrzej Duda podpisał specustawę. Zyskają inwestycje energetyczne
Fuzja PKN ORLEN i Lotosu coraz bliżej. Obajtek o dotrzymaniu terminu i negocjacjach
Zielony transport publiczny
– Pierwsze działanie z budżetem ponad 1,1 mld euro przewiduje wsparcie projektów gospodarki nisko i zeroemisyjnej dotyczących przemysłu, mobilności lub energii, służących rozwojowi i upowszechnianiu technologii oraz poprawie jakości środowiska naturalnego – podał szef resortu klimatu i środowiska.
Dodał, że to działanie również będzie służyć zwiększeniu potencjału wybranych sektorów do tworzenia rozwiązań produktowych wykorzystujących zeroemisyjne paliwa, jak również produkcji zeroemisyjnych paliw.
Jak zaznaczył Kurtyka, w ramach drugiego działania (E1.1.2), którego budżet przekraczający 1,1 mld euro, przewiduje się wymianę ok. 1580 starych autobusów na zero- i nisko- emisyjne nowe modele, które będą realizowały zadania w zakresie zapewnienia transportu zbiorowego, również na terenach miejskich i pozamiejskich dotychczas wykluczonych komunikacyjnie.
Czytaj dalej:
Nord Stream 2 zostanie objęty prawem europejskim
Prezes PKN ORLEN: Będziemy starać się o następne koncesje offshore
PKN ORLEN w ostatnim półroczu zanotował historyczny wzrost. Tak dobrze jeszcze nie było
Koniec taniego latania. Unia nakłada podatek na paliwo lotnicze, zapłacą pasażerowie
Mały atom w Polsce. PKN ORLEN rozpoczyna współpracę z Synthosem
Wzmacnianie zielonej infrastruktury
Ze względu na uwarunkowania technologiczne, autobusy zeroemisyjne będą przeznaczone do transportu głównie w miastach (dostępność infrastruktury ładowania), a autobusy niskoemisyjne – na obszarach podmiejskich. – Przewidujemy różne rodzaje technologii zasilania autobusów zeroemisyjnych, niskoemisyjnych jak elektryczne na baterie, hybrydy klasyczne i plug-in, wodorowe, oraz na gaz: w tym LNG, LPG, CNG oraz spełniające normę EURO VI – wymienił.
– Niezależnie jednak od środków w ramach KPO, nadzorowany przez mój resort Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, udziela i udzielać będzie dofinansowania na zakup samochodów elektrycznych i wodorowych, budowę infrastruktury ładowania i tankowania takich pojazdów oraz zakup autobusów elektrycznych i wodorowych – podkreślił.
Jak przypomniał, w styczniu 2021 r. przeprowadzony został nabór wniosków o dofinansowanie do Programu Priorytetowego NFOŚiGW pn. „Zielony transport publiczny”, którego budżet wyniósł 1,1 mld zł, a środki mogły zostać przeznaczone na zakup zeroemisyjnego taboru oraz infrastruktury ładowania/tankowania. Dodatkowo udostępniono 200 mln zł na pożyczki.
– Nabór cieszył się tak dużym zainteresowaniem, że po 14 dniach wyczerpano wszystkie środki z budżetu – wskazał.
„Mój elektryk”
Szef resortu klimatu, zwrócił też uwagę, że 12 lipca ruszył program wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych „Mój elektryk”, skierowany dla osób indywidualnych i firm. – Osoby fizyczne już z niego korzystają, firmy będą mogły składać wnioski lada moment – dodał.
Jak zaznaczył, głównym sposobem nabycia pojazdów przez przedsiębiorców jest leasing. Dlatego też, program „Mój elektryk”, oprócz wsparcia nabycia obejmie również dofinansowanie do opłat leasingowych. Przypomniał, że dofinansowanie dostępne będzie również dla JST, stowarzyszeń, rolników. Budżet programu to 0,5 mld zł.
– Na tym nie koniec – podkreślił Kurtyka. – Aby myśleć o kompleksowym rozwoju sektora elektromobilności złożyliśmy notyfikację do Komisji Europejskiej w zakresie wsparcia budowy stacji ładowania pojazdów – wskazał.
Jak wyjaśnił, wsparcie ma być udzielane w formie dotacji, a adresatami programu są jednostki samorządu terytorialnego, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorcy z siedzibą lub oddziałem firmy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jak również rolnicy indywidualni.
– Oczekujemy, że pozytywna decyzja zostanie przekazana na jesieni, a niezwłocznie po niej, uruchomiony zostanie nabór wniosków w programie wsparcia budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych z budżetem na poziomie 800 mln zł – podał.
KW
Inne tematy w dziale Gospodarka