Prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki odwiedzili teren przekopu Mierzei Wiślanej. Chcieli zobaczyć postępy prac na terenie inwestycji.
Koniec inwestycji w 2023 roku
W trakcie wizyty prezydent Andrzej Duda stwierdził, że postęp realizacji inwestycji jest bardzo widoczny. - Widać, że wszystkie prace biegną w terminie, że tak jak zapowiadano, do przyszłego roku można się spodziewać, że pierwsze jednostki pływające będą już mogły przepłynąć tym nowym kanałem poprzez tutaj Mierzeję Wiślaną, a do 2023 r. ta inwestycja będzie w pełni zakończona - ocenił.
Do zrealizowania pozostaje III etap prac, kiedy nastąpi pogłębienie Zalewu Wiślanego i udrożnienie portu w Elblągu dla tych największych jednostek pływających.
Polecamy:
Wzmacnia suwerenność Rzeczypospolitej
Andrzej Duda zaznaczył, że "przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja, która wzmacnia suwerenność Rzeczypospolitej, to najważniejsza jej rola, żebyśmy nie musieli pytać sąsiadów, czy możemy wpłynąć na wody Zalewu Wiślanego i do portu w Elblągu".
Jak dodał, "inwestycja jest finansowana przez polski rząd i jest obietnicą złożoną mieszkańcom Elbląga jeszcze w 2006 r.".
- Będzie ta możliwość przepływania i skrócenia znacząco drogi poprzez właśnie polskie wody terytorialne cały czas, bez pytania o zgodę Federacji Rosyjskiej, żeby można było na Zalew Wiślany wpłynąć - powiedział.
Nowe mosty w Elblągu
W ostatnim tygodniu nad budowanym kanałem żeglugowym otwarto Most Południowy (w pobliżu Zalewu Wiślanego), z którego mogą korzystać mieszkańcy i turyści jadący od Stegny w kierunku Krynicy Morskiej. Bliźniaczy Most Północny (bliżej Zatoki Gdańskiej) jest scalany i ma być gotowy jesienią. Przejeżdżający Mostem Południowym widzą z bliska budowę kanału i kapitanat Portu Nowy Świat.
Zdaniem Dudy, przekop Mierzei Wiślanej będzie zarazem "pięknym miejscem turystycznym". Prezydent ma nadzieję, że przyszłe planowane inwestycje, jak i te realizowane np. na Mierzei, "będą impulsem rozwojowym dla RP".
Przekop Mierzei Wiślanej - nasza duma
Z kolei premier Mateusz Morawiecki mówił na briefingu prasowym, że "przez długie dekady nie było woli i wiary, że można dokonać tego przekopu, że można zgromadzić środki budżetu państwa polskiego i przeznaczyć je na tę wielką i piękną budowę".
- Przekop Mierzei Wiślanej to także wyraz naszego realizmu politycznego (...); to umocnienie naszej suwerenności. To także nasza duma, bo nie będziemy musieli pytać naszego wschodniego sąsiada, czy możemy wpłynąć na nasze własne wody terytorialne - mówił szef rządu.
Część "Planu Dudy"
Jak zaznaczył, plan przekopu Mierzei Wiślanej został uzgodniony wcześniej m.in. w ramach "planu Dudy" (propozycji przedstawianych podczas kampanii przed wyborami prezydenckimi 2020 r.), czyli "planu inwestycji wielkich, ale też mniejszych, inwestycji w najróżniejsze obszary życia publicznego, w usługi publiczne, usługi dla mieszkańców". - One wszystkie stają się faktem, stają się rzeczywistością. Wiarygodność jest naszym znakiem firmowym i to tutaj widać bardzo wyraźnie - stwierdził Morawiecki.
Zaznaczył, że ta strategiczna inwestycja obejmuje też pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg, a także cały system zabezpieczeń, który będzie umożliwiał wykorzystanie portu w Elblągu w sposób "dużo bardziej rozbudowany". Podkreślił, że inwestycja ta przyczyni się do stworzenia tysięcy nowych miejsc pracy.
Otwarcie na Bałtyk
Morawiecki mówił, że polityka rządu opiera się na otwarciu na Bałtyk. - Gdańsk z Gdynią, które stają się największym portem na Bałtyku, (...) i które zabierają przeładunki kontenerowe portom zachodniej Europy, to symbol sukcesu naszej polityki morskiej - polityki handlowej, polityki portowej - powiedział.
Zwrócił też uwagę na inne inwestycje. "A więc port offshorowy, porty serwisowe w Łebie, w Ustce, także port kontenerowy w Ustce, także port kontenerowy, głębokowodny w Świnoujściu. Pogłębiony tor kosztem 1,2 mld zł ze Świnoujścia, tor wodny do Szczecina, odbudowa całego przemysłu portowego, przemysłu morskiego - to myślę jest nasz znak firmowy, a przecież przemysł morski, morze, handel, to jedna z dźwigni całego rozwoju gospodarczego"- powiedział premier.
Kanał przez Mierzeję Wiślaną
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, jest kluczowym i strategicznym pod względem bezpieczeństwa projektem rządu. Wykonawca robót, konsorcjum NDI/Besix, i inwestor, Urząd Morski w Gdyni, zapewniają, że budowa przebiega zgodnie z harmonogramem.
Kanał żeglugowy będzie nową drogą wodną łączącą Zalew Wiślany i Port w Elblągu z Zatoką Gdańską. Budowa prowadzona jest na całej szerokości Mierzei. Budowane są falochrony, sztuczna wyspa na Zalewie oraz powstaje kanał, którym będą płynąć statki i mniejsze jednostki.
Już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. Dotychczasowy ruch bowiem może odbywać się przez cieśninę piławską.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
ja
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Gospodarka