W niedzielę na lotnisku w Mińsku musiał lądować samolot linii Ryanair, który leciał z Aten do Wilna. Fot. PAP/EPA/ONLINER.BY HANDOUT
W niedzielę na lotnisku w Mińsku musiał lądować samolot linii Ryanair, który leciał z Aten do Wilna. Fot. PAP/EPA/ONLINER.BY HANDOUT

Rozmowa pilotów Ryanaira z białoruską kontrolą lotu! „Bomba może wybuchnąć nad Wilnem”

Redakcja Redakcja Białoruś Obserwuj temat Obserwuj notkę 114
Salon24.pl dotarł do zapisu rozmowy pilotów Ryanair z białoruską kontrolą ruchu lotniczego (Air Traffic Control).

Białoruscy kontrolerzy przekazali załodze samolotu, że otrzymali informację od służb specjalnych, iż na pokładzie może znajdować się bomba. Ładunek może być aktywowany nad Wilnem - przekazali załodze Raynera.


– Załoga próbowała określić stopień zagrożenia. Dostali informację że alarm jest na poziomie "red" (czyli najpoważniejszy - red.), a więc wiarygodna przesłanka i trzeba traktować jako prawdziwą informację – mówi Salonowi24 pilot latający w jednej z linii lotniczych w Europie.

W niedzielę na lotnisku w Mińsku musiał lądować samolot linii Ryanair, który leciał z Aten do Wilna. Doprowadzili do tego piloci białoruskich myśliwców. Po akcji zatrzymany został jeden z pasażerów - opozycjonista Raman Pratasiewicz.

"Mail od służb specjalnych"

Kontrolerzy poprosili o potwierdzenie informacji. Załoga dopytywała, skąd przyszedł email. Kontrolerzy odpowiedzieli: "to mail od służb specjalnych".

Piloci chcieli dalszych informacji. Pytali, czy to mail od lotnika w Wilnie, czy z Grecji. – Ten e-mail poszedł do wielu lotnisk –padła odpowiedź.

Polecamy: Będzie śledztwo ws. wymuszonego lądowania samolotu Ryanair w Mińsku

Oryginalny zapis rozmowy

Publikujemy oryginalny zapis rozmowy.

Опубликованная департаментом по авиации Министерства транспорта и коммуникаций Белоруссии стенограмма.

Pilot: 09:28:58 Minsk, Good day, RYR 1TZ, FL390 approaching SOMAT

(Летчик первого класса, капитан А-320 Андрей Литвинов пояснил РБК некоторые моменты представленной стенограммы. «SOMAT — это точка. Он докладывает, что подходит к этой точке).

ATC:09:29:04 RYR 1TZ, Minsk Control, good afternoon, radar contact.

ATC: 09:30:49 RYR 1TZ, Minsk

Pilot: Yes, go ahead.

ATC: RYR 1TZ for your information, we have information from special services that you have bomb on board and it can be activated over Vilnius.

Pilot: 1TZ Standby.

Pilot. 09:31:17: Ok RYR 1TZ could you repeat the message?

ATC: RYR 1TZ, I say again we have information from special services that you have bomb on board. That bomb can be activated over Vilnius.

Pilot: Roger that, standby.

ATC: 09:31:42: RYR 1TZ for security reason we recommend you to land at UMMS.

Pilot: Ok... that... it... understood give us alternate please.

Pilot: 09:32:59: RYR 1TZ

ATC: RYR 1TZ

Pilot: The bomb... direct message, where did it come from? Where did you have information about it from?

ATC: RYR 1TZ stanby please.

ATC: 09:33:42: RYR 1TZ

Pilot: Go ahead.

ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they received e-mail.

Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from Greece?

ATC: RYR 1TZ this e-mail was shared to several airports.

Pilot: Roger, standby.

Pilot: 09:34:49: Radar, RYR 1TZ.

ATC: RYR 1TZ.

Pilot: Could you give us frequency for (unreadable) company so that we would be able to (unreadable).

ATC: RYR 1TZ say again what frequency do you need.

Pilot: We just need to quawk with the operation of the company, if there any frequency for that (unreadable).

ATC. Do you need RYR operation frequency?

Pilot: That is correct 1TZ.

ATC: Standby please.

ATC: RYR 1TZ, Standby please.

Pilot: Standing-by.

Pilot: 09:39:30: RYR 1TZ Any adverts?

ATC: RYR 1TZ Standby, waiting for the information.

Pilot: Could you say again that I have to call for the airport that authorities... (unreadable) to divert to.

ATC: RYR 1TZ I read you THREE, say again please.

Pilot: 09:39:57: Radar, RYR 1TZ.

ATC: RYR 1TZ, Go.

Pilot: Can you say again the IATA code of the airport that authorities recommended us to divert to?

ATC: RYR 1TZ roger, standby please.

Pilot: OK, I give you (unreadable) can you say again IATA code of the airport that authorities have recommended us to divert to?

ATC: RYR 1TZ Standby.

Pilot: Standby, Roger.

ATC: 09:41:00: RYR 1TZ.

Pilot: Go ahead.

ATC: IATA code is MSQ.

(Международный код минского аэропорта.)

Pilot: Can you say again please?

ATC: IATA code MSQ.

Pilot: MSQ, thanks.

Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come from? Where did it come from? Company? Did it come from departure airport authorities or arrival airport authorities?

ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.

Pilot: Can you say again?

ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.

Pilot: Unreadable.

Pilot: Did you say that your recommendation?

ATC: RYR 1TZ, Charlie-Charlie.

(Фраза «Charli-Charli» значит «подтверждаю».)

ATC: 09.42.49: RYR 1TZ we have ground stuff frequency for Vilnius 131.750

Pilot. 131.75 and we have contact... (unreadable).

ATC: 09:44:38 RYR 1TZ advise your decision please?

Pilot: Radar, RYR 1TZ

ATC: RYR 1TZ advise your decision please.

Pilot; 09:44:52: I need answer the question what is the code of the (unreadable) green, yellow or amber red.

ATC: Standby.

ATC: 09:45:09 RYR 1TZ they say code is red.

Pilot: Roger that, in that case we request holding at present position.

ATC: RYR 1TZ Roger, hold over your position, mantain FL390 turns at own discretion.

Pilot; Ok holding at our discretion at present position mantaining FL390 RYR 1TZ.

Pilot: 09:47:12: RYR 1TZ we are declaring an emergency MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. Our intentions would be to divert to Minsk airport.

ATC: RYR 1TZ MAYDAY, Roger. Standby for vectors.

Pilot: Standby RYR 1TZ.

Pilot: 09:48:10 RYR 1TZ request descent to 10000 feet.

ATC: RYR 1TZ, descend FL100.

Pilot: descend (unreadable) RYR 1TZ.

ATC: RYR 1TZ from present position cleared direct point KOLOS: Kilo Oscar Lima Oskar Sierra.

Pilot: Direct to KOLOS RYR 1TZ.

(KOLOS — это тоже следующая точка. Точный перевод: «С вашей позиции разрешаю взять курс на точку KOLOS».)

ATC:09:50:15 RYR 1TZ how do you read me?

Pilot: I read you 5 RYR 1TZ.

ATC: Roger.

ATC: 09:50:24: RYR 1TZ do you need any aerodrome details and weather information?

Pilot: We can (unreadable) ATIS from Minsk... enough.

ATC: RYR 1TZ do you need ATIS frequency?

Pilot: We got it.09:It is 128.850, 1 TZ.

ATC: 09:51:50: RYR 1TZ

Pilot: 1TZ, go ahead.

ATC: RYR 1TZ KOLOS 2H arrival, RW in use 31R and if you need vectors advise.

Pilot: Ok, KOLOS. could you say the (unreadable).

ATC: KOLOS 2H arrival.

Pilot: KOLOS 2H arrival, RW 31R, RYR 1TZ/

ATC: And ATIS frequency is 128.850/

Pilot: 28.85.

KW

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj114 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (114)

Inne tematy w dziale Polityka