Rząd przyjął uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W ramach programu obwodnicowego w całej Polsce powstaną obwodnice o łącznej długości ok. 820 km . Wartość programu to ok. 28 mld zł.
Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Program koncentruje się na obwodnicach miejscowości, które położone są poza siecią TEN-T, tzn. nie znajdują się w ciągach dróg ekspresowych i autostrad.
Inwestycje wyposażone będą w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenia przejść dla pieszych.
Jak podkreśla resort infrastruktury, jednym z najważniejszych efektów realizacji programu ma być poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, dla części obwodnic opracowano już dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są też takie zadania, dla których przygotowania właśnie się rozpoczynają. Dla kilkunastu obwodnic ogłoszono postępowania przetargowe, a dla trzech zawarto już umowy z wykonawcami. Są to obwodnice Wąchocka w ciągu DK42, Smolajn w ciągu DK51 oraz Lipska w ciągu DK79.
Przetargi trwają jeszcze dla obwodnic: Strzelec Krajeńskich w ciągu DK 22, Pułtuska w ciągu DK 61, Suchowoli w ciągu DK8, Sztabina w ciągu DK8, Brzezia w ciągu DK25, Gostynia w ciągu DK12, Grzymiszewa w ciągu DK72, Żodynia w ciągu DK32, Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20.
GDDKiA informuje, że "dla dziesięciu obwodnic trwają przetargi na realizację, a dla kolejnych 24 dyrekcja szuka wykonawców dokumentacji projektowej. 63 obwodnice są na etapie opracowania dokumentacji lub przygotowania na nią przetargów. Trzy obwodnice są już na etapie realizacji”.
W ramach programu budowy 100 obwodnic Dyrekcja podpisała już umowy na zadania o łącznej długości 480,6 km, z czego 19,9 km na realizację i 460,7 na dokumentację. Ogłosiła przetargi na obwodnice o łącznej długości 354,7 km, z czego 87,2 km na realizację i 267,5 km na dokumentację.
Budowa obwodnic będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.
Inwestycje związane z nowymi obwodnicami będą realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Równolegle, rząd realizuje Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), który zakłada budowę nowych odcinków autostrad, dróg ekspresowych, przebudowę odcinków dróg krajowych oraz budowę obwodnic. Dotychczas, do końca 2020 r., oddano do ruchu w ramach PBDK 18 obwodnic, natomiast w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64. Od 2014 r. sieć autostrad i dróg ekspresowych wzrosła z 2 725 km do ponad 4 200 km.
Ponadto budowa obwodnic dużych miast i aglomeracji jest realizowana w ramach rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych (obwodnica Łodzi, Bydgoszczy, Częstochowy czy Rzeszowa). Zadania te są realizowane niezależnie od nowego Programu budowy 100 obwodnic.
ja
Inne tematy w dziale Gospodarka