Niemal połowa dziewcząt (48 proc.) w wieku 10-15 lat uznała prowadzenie kanału w mediach społecznościowych, takich jak YouTube, Instagram czy Tiktok, za atrakcyjne zajęcie zawodowe, w których widzą siebie w przyszłości - wynika z z badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce”.
Według ankiety zrealizowanej przez IQS dla nowo powstającej organizacji Inspiring Girls Polska, będącej częścią międzynarodowej grupy, co piąta nastolatka chce się zająć w przyszłości projektowaniem stron internetowych lub grafiką komputerową, co dziesiąta - programowaniem.
18 proc. nastolatek widzi swoją przyszłość w zawodach prawniczych, nieco mniej marzy o karierze nauczycielki, przedszkolanki, dietetyczki lub trenerki osobistej.
59 proc. pytanych nastolatek deklaruje, że chce podjąć studia wyższe. Preferowane kierunki to weterynaria, kosmetologia lub filologia angielska.
W badaniu o to samo zapytano matki nastolatek. Jeśli chodzi o preferencje zawodowe, to było sporo rozbieżności. Na liście TOP3 zawodów, co do których zarówno matki, jak i córki wykazywały największą zgodność, znajdują się graficzka komputerowa (zaliczana do zawodów przyszłości) oraz zawody prawnicze.
Z kolei aż 86 proc. matek chce posłać córki na studia wyższe. Najczęściej wskazywane kierunki to weterynaria, kosmetologia, architektura, architektura wnętrz, informatyka i anglistyka.
– Zawód youtuberka nie istnieje w oficjalnej klasyfikacji zawodów GUS, dlatego nie dziwi fakt, że matki dziewczynek czterokrotnie rzadziej (12%) niż ich córki wskazywały to zajęcie jako preferowane – komentuje Marta Rybicka, senior business director w agencji badawczej IQS.
W opiniach matek ścierają się poglądy na temat przyszłej profesji córek. 41% badanych matek chciałoby, by praca ich córek była ważna dla innych ludzi na świecie. Co ciekawe, procent pozytywnych odpowiedzi zależał od wielkości zamieszkiwanej miejscowości. Najmniejszy był na wsiach (35% wskazań), a najwyższy w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (50% wskazań). U 38% badanych matek dominował natomiast pogląd, że lepiej, gdyby ich córki w przyszłości skupiły się na sobie i swojej rodzinie. To przekonanie zdecydowanie częstsze jest u matek w rodzinach z dobrą sytuacją finansową (41% versus 32% w rodzinach z gorszą sytuacją finansową).
Badanie „Aspiracje dziewczynek w Polsce” przeprowadzone zostało przez agencję badawczą IQS na zlecenie Inspiring Girls Polska. Badanie prowadzono od 2 do 5 marca 2021 r. metodą CAWI na 500-osobowej reprezentatywnej próbie dziewcząt w wieku 10–15 lat oraz ich matek.
Misją fundacji Inspiring Girls Polska jest zwiększanie aspiracji, pewności siebie i sprawczości polskich dziewczynek. Diagnoza społeczna pokolenia 10-15+ ma na celu dowiedzieć się, jakie aspiracje mają polskie nastolatki, kto im imponuje, kim chciałyby zostać w przyszłości.
ja
Inne tematy w dziale Społeczeństwo