Dzieci i młodzież spędzają coraz więcej czasu w internecie, który jest dla nich źródłem informacji, przestrzenią budowania relacji z rówieśnikami, wymiany doświadczeń, kreowania swojego wizerunku i sposobem na spędzanie wolnego czasu.
Dzieci i młodzież spędzają coraz więcej czasu w internecie, który jest dla nich źródłem informacji, przestrzenią budowania relacji z rówieśnikami, wymiany doświadczeń, kreowania swojego wizerunku i sposobem na spędzanie wolnego czasu.

Wymarzony zawód polskich nastolatek: youtuberka, instagramerka, influencerka

Redakcja Redakcja Socjologia Obserwuj temat Obserwuj notkę 112

Niemal połowa dziewcząt (48 proc.) w wieku 10-15 lat uznała prowadzenie kanału w mediach społecznościowych, takich jak YouTube, Instagram czy Tiktok, za atrakcyjne zajęcie zawodowe, w których widzą siebie w przyszłości - wynika z z badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce”. 

Według ankiety zrealizowanej przez IQS dla nowo powstającej organizacji Inspiring Girls Polska, będącej częścią międzynarodowej grupy, co piąta nastolatka chce się zająć w przyszłości projektowaniem stron internetowych lub grafiką komputerową, co dziesiąta - programowaniem.

18 proc. nastolatek widzi swoją przyszłość w zawodach prawniczych, nieco mniej marzy o karierze nauczycielki, przedszkolanki, dietetyczki lub trenerki osobistej.

59 proc. pytanych nastolatek deklaruje, że chce podjąć studia wyższe. Preferowane kierunki to weterynaria, kosmetologia lub filologia angielska.

nastolatki, internet, instagram, youtube, tik tok, salon24
Z danych WHO wynika, ze polskie nastolatki są najbardziej krytycznie nastawione do swojego wyglądu. W sieci publikują swój "lepszy" wizerunek. 

W badaniu o to samo zapytano matki nastolatek. Jeśli chodzi o preferencje zawodowe, to było sporo rozbieżności. Na liście TOP3 zawodów, co do których zarówno matki, jak i córki wykazywały największą zgodność, znajdują się graficzka komputerowa (zaliczana do zawodów przyszłości) oraz zawody prawnicze.

Z kolei aż 86 proc. matek chce posłać córki na studia wyższe. Najczęściej wskazywane kierunki to weterynaria, kosmetologia, architektura, architektura wnętrz, informatyka i anglistyka.

– Zawód youtuberka nie istnieje w oficjalnej klasyfikacji zawodów GUS, dlatego nie dziwi fakt, że matki dziewczynek czterokrotnie rzadziej (12%) niż ich córki wskazywały to zajęcie jako preferowane – komentuje Marta Rybicka, senior business director w agencji badawczej IQS.

W opiniach matek ścierają się poglądy na temat przyszłej profesji córek. 41% badanych matek chciałoby, by praca ich córek była ważna dla innych ludzi na świecie. Co ciekawe, procent pozytywnych odpowiedzi zależał od wielkości zamieszkiwanej miejscowości. Najmniejszy był na wsiach (35% wskazań), a najwyższy w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (50% wskazań). U 38% badanych matek dominował natomiast pogląd, że lepiej, gdyby ich córki w przyszłości skupiły się na sobie i swojej rodzinie. To przekonanie zdecydowanie częstsze jest u matek w rodzinach z dobrą sytuacją finansową (41% versus 32% w rodzinach z gorszą sytuacją finansową).

image

Badanie „Aspiracje dziewczynek w Polsce” przeprowadzone zostało przez agencję badawczą IQS na zlecenie Inspiring Girls Polska. Badanie prowadzono od 2 do 5 marca 2021 r. metodą CAWI na 500-osobowej reprezentatywnej próbie dziewcząt w wieku 10–15 lat oraz ich matek. 

Misją fundacji Inspiring Girls Polska jest zwiększanie aspiracji, pewności siebie i sprawczości polskich dziewczynek. Diagnoza społeczna pokolenia 10-15+ ma na celu dowiedzieć się, jakie aspiracje mają polskie nastolatki, kto im imponuje, kim chciałyby zostać w przyszłości. 

ja

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj112 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (112)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo