Premier Mateusz Morawiecki, wicepremier, prezes PiS Jarosław Kaczyński i europoseł Joachim Brudziński podczas uroczystości nadania nazwy maszynie drążącej stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, fot. PAP/Marcin Bielecki
Premier Mateusz Morawiecki, wicepremier, prezes PiS Jarosław Kaczyński i europoseł Joachim Brudziński podczas uroczystości nadania nazwy maszynie drążącej stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, fot. PAP/Marcin Bielecki

Rusza budowa tunelu w Świnoujściu. Kaczyński i Morawiecki "ojcami chrzestnymi" wiertła

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 137

W Świnoujściu rozpoczęło się drążenie tunelu pod Świną. Inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin. W uroczystości nadania imienia maszynie wiertniczej wzięli udział premier Mateusz Morawiecki oraz wicepremier Jarosław Kaczyński. Wielkie wiertło otrzymało imię "Wyspiarka". 

Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują wyłącznie promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.

Jarosław Kaczyński powiedział, że inwestycja ta wchodzi już w "czas rozstrzygający". - Rozpoczyna się wiercenie tunelu. To chwila ważna, chwila, która - mam nadzieję - zostanie zapamiętana, bo teraz już wiemy na pewno, że ten tunel powstanie i Zachodnie Pomorze, a co za tym idzie Rzeczpospolita Polska będzie połączona, będzie już pod każdym względem jednym państwem, jedną ziemią, jedną naszą wspólną ojczyzną - powiedział Kaczyński.


Jego zdaniem jest to bardzo ważne w wielu wymiarach, zarówno gospodarczym, jak i kulturowym. - Kwestia, która musi być brana pod uwagę przez władze - nie tylko tutaj w Szczecinie, ale także w Warszawie - rządowe i samorządowe (...) to kwestia pełnej, kulturowej integracji, to kwestia odrzucenia tego fatalnego i ośmieszającego pomysłu niektórych, by wybierać sobie nowych przodków, nie tych, którzy byli naprawdę, tylko tych, którzy w istocie z nami nic nie mieli wspólnego, a niejednokrotnie na Polskę podnosili rękę - mówił prezes PiS.

- To wszystko jest pewna całość, to jest całość, której nie wolno rozrywać. To jest polityka, która musi być przedsięwzięciem w bardzo różnych aspektach, jedna - prowadzona przez wszystkich w ramach tej integracji ludzi, którym powierzono na różnych szczeblach władzę (...) To jest konieczne, by Polska trwała - podkreślił wicepremier.

- Kontynuujemy dzieło wzmocnienia polskiego wybrzeża, a naszym marzeniem jest, by stało się ono oknem na świat i wzmacniało nasze szanse rozwoju - powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas inauguracji wiercenia tunelu pod Świną.

- Państwo polskie było gotowe do realizacji tego projektu ponieważ tak jak wzmocnienie wybrzeża było marzeniem Drugiej Rzeczpospolitej tak my kontynuujemy to dzieło. Naszym marzeniem jest silne wybrzeże, które jest nie tylko oknem na świat, ale które integruje Polskę ze światem i wzmacnia nasze szanse rozwoju - powiedział szef rządu.


Premier przypomniał, że pierwsze plany dotyczące tunelu pod Świną powstały już w latach 60-tych ubiegłego wieku. Jak mówił minister Marek Gróbarczyk, "to jest z jednej strony symboliczny element włączenia tego miejsca, które przecież tyle lat czekało od czasów zakończenia drugiej wojny światowej na to, aby w końcu mieć stałe połączenie z Polską".

Kolejnym elementem są względy komunikacyjne – podkreślał Gróbarczyk. - Wszyscy, którzy przede wszystkim latem wybierali się do Świnoujścia odczuli trudy tej podróży, to niejednokrotnie wielogodzinne wyczekiwanie przed wjazdem na prom w Karsiborzu – powiedział. Jak dodał, "inwestycja jest ze wszech miar oczekiwana, pożądana i konieczna".

To także domknięcie pewnej "niechlubnej historii" – kontynuował Gróbarczyk. Według niego, już w 2007 r. ówczesny premier Jarosław Kaczyński rozpoczął starania, aby zrealizować inwestycję. Później za rządów PO została ona zahamowana – powiedział. - My realizujemy zobowiązania, które kiedyś poczyniliśmy i to jest element dzisiaj dopełniający ten proces tak, aby za rok można było swobodnie wjechać do Świnoujścia właśnie tunelem pod Świną – dodał.


Z tym miejscem Jarosław Kaczyński związany jest osobiście. W 2017 roku wystąpił do władz Świnoujścia o wzięcie w dzierżawę  wyspy Wielki Krzek, sąsiadującej z wyspą Karsibór. Ostatniego lata spędzał tam wakacje. 

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.


Maszyna TBM będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

image
 Maszynia drążąca stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu, fot. PAP/Marcin Bielecki

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.


Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj137 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (137)

Inne tematy w dziale Gospodarka