Zakup największego przewoźnika drogowego paliw płynnych w Polsce pozwoli zoptymalizować koszty i usprawni logistykę.
Przejęcie doświadczonego podmiotu z wysokimi kompetencjami w obszarze przewozów drogowych to efekt wnikliwych analiz branży transportowej i zachodzących w niej zmian w ostatnich latach – informuje PKN ORLEN w komunikacie. Wartość transakcji szacowana jest na ok. 89 mln zł.
Transakcja umożliwi wzrost efektywności dotychczasowych procesów logistycznych w całej Grupie ORLEN. Pozostawienie marży przewoźnika w strukturach koncernu pozwoli na ograniczenie kosztów. Zakup pozwoli też skutecznie odpowiadać na obecne wyzwania związane np. z potrzebą skracania łańcucha dostaw, czy szybkiego dostosowania się do oczekiwań klientów. Po przejęciu Grupy LOTOS PKN ORLEN chce stworzyć jeden skonsolidowany, wyspecjalizowany podmiot transportu drogowego.
- Logistyka to jeden z najbardziej kapitałochłonnych obszarów działalności firm. Dlatego każda optymalizacja kosztów w tym zakresie korzystnie przekłada się na osiągane wyniki – mówi prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek. - W ramach Grupy ORLEN na bieżąco prowadzimy integrację procesów logistycznych i szukamy nowych rozwiązań, które umocnią naszą pozycję na konkurencyjnym rynku i zwiększą jakość usług - dodaje. Połączenie OTP z PKN ORLEN ułatwi też politykę kadrową; obecnie
branża transportowa ma trudności związane z deficytem kierowców autocystern na rynku pracy. Aż 40 proc. kierowców jest w wieku przedemerytalnym.
Połączenie pozwoli na zachowanie pełnej kontroli nad produktem w całym łańcuchu logistycznym. Pozwoli też uzyskać wysoką elastyczność operacyjną w zależności od sytuacji podażowo-popytowej na rynku. Uzyskany efekt skali umożliwi zwiększenie synergii w segmencie transportu drogowego pomiędzy spółkami z Grupy ORLEN. Ograniczone zostaną także koszty transportu poprzez wzrost utylizacji floty – argumentuje spółka. Zakup OTP jest zgodny z przyjętą strategią Grupy.
Jak czytamy w komunikacie, celem PKN ORLEN jest wzmocnienie pozycji na rynku przewozów drogowych. Dalszy rozwój spółki transportowej będzie możliwy dzięki poszerzeniu zakresu działalności w obszarze LPG, JET i sprzedaży hurtowej paliw, a także o dodatkowe grupy produktowe. Zakładana jest także współpraca z przewoźnikami zewnętrznymi. Docelowy model zakłada
dywersyfikację mocy transportowych i osiągnięcie optymalnego poziomu struktury floty własnej do zewnętrznej.
OTP (dotychczas w Grupie Trans Polonia) jest jednym z największych w Polsce dostawców usług transportu drogowego. W 2019 r. przewiozła prawie 6 mln m3 paliw, paliw lotniczych i LPG. Dysponuje flotą ponad 200 zestawów do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III. Zatrudnia blisko 700 pracowników, w tym ponad 550 kierowców. Przychody spółki w 2019 roku wyniosły 160,6 mln zł, EBITDA 36,1 mln zł, a zysk netto 13,3 mln zł. Przychody OTP generowane są głównie w oparciu o długoterminowe umowy z Grupą ORLEN i innymi koncernami paliwowymi.
Do tej pory przewozy samochodowe Grupy ORLEN rozwijane były w ramach spółki ORLEN Paliwa. Wielkość jej floty transportowej to około 100 pojazdów. Z końcem 2019 r. spółka pozyskała 6 nowych autocystern do przewozu paliw płynnych. Natomiast w 2020 r. wprowadziła do ruchu logistycznego 42 nowe naczepy-cysterny do przewozu i dystrybucji LPG. W wyniku tych inwestycji zdolności przewozowe ORLEN Paliwa w obszarze logistyki wtórnej LPG wzrosły z około 3 proc. do około 40 proc.
BG
Inne tematy w dziale Gospodarka