PKN ORLEN zostanie większościowym akcjonariuszem RUCH-u, z pakietem 65 proc. Pozostałymi akcjonariuszami będą Alior Bank, PZU i PZU Życie.
PKN ORLEN złożył ofertę kupna Ruch S.A. w kwietniu 2019 r. Deklarował wówczas chęć przejęcia części detalicznej dystrybutora prasy obejmującej ok. 1,7 tys. własnych kiosków i saloników prasowych. Zaplanował restrukturyzację i wykorzystanie synergii pomiędzy z rozwijającym się segmentem detalicznym koncernu. Wspólnie z Alior Bankiem i PZU zawarł wówczas porozumienie, które zakładało, że Alior przejmie najpierw 100 proc. akcji Ruchu, a następnie odsprzeda je PKN ORLEN.
W kwietniu 2020 r. PKN ORLEN złożył wniosek do UOKiK. Pierwszego czerwca urząd antymonopolowy wyraził zgodę na przejęcie przez koncern 65 proc. akcji RUCH S.A.
- Zgodnie z zapowiedziami realizujemy procesy akwizycyjne, które uzupełniają biznesowe działania PKN ORLEN i przyczynią się do zwiększania zysków w długiej perspektywie. Wchodzimy w kolejny etap pozyskania aktywów spółki RUCH, które wpisują się w nasze strategiczne plany dotyczące rozwoju sieci detalicznej. Chcemy maksymalnie wykorzystać biznesowe synergie, tak aby zwiększać wartość obu spółek i poszerzać ofertę dla naszych klientów – mówi Daniel Obajtek, prezes płockiego koncernu.
Alior Bank , który odkupi 100 proc. udziałów RUCH S.A. od spółki Lurena Investments B.V. - za cenę 1 (jednego) złotego, zobowiązał się do umorzenia 87,5 mln zł wierzytelności dystrybutora prasy. Aby transakcja z PKN ORLEN doszła do skutku, potrzebne jest też prawomocne potwierdzenie przez sąd wykonania układów RUCH S.A. z wierzycielami w ramach dwóch przyspieszonych postępowań układowych.
Restrukturyzacja RUCH-u planowana przez nowego właściciela przewiduje rozwój w dwóch kierunkach: sprzedaż FMCG, czyli produktów szybkozbywalnych (np. produktów spożywczych czy środków czystości sprzedawanych często i po względnie niskich cenach) i rozwój usług kurierskich. Punkty sprzedaży detalicznej i gastronomii będą otwierane poza stacjami paliw.
Jak informuje PKN ORLEN, plan rozwoju wpisuje się w trendy rozwoju sprzedaży detalicznej w Europie Środowo-Wschodniej, gdzie widoczna jest stabilizacja wzrostu konsumpcji paliw przy jednoczesnym zwiększeniu konkurencji w jakości obsługi, asortymencie, usługach. Analizy rynkowe, które zlecił koncern, wykazały duży potencjał rozwoju dla sieci sprzedaży poza stacjami paliw.
Historia RUCH-u
Historia RUCH-u to już przeszło sto lat. W 1918 r. powołano Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych RUCH Sp. z o.o. W 1935 r. spółka stała się jedynym kolporterem ogólnopolskim. W 1949 r. przedsiębiorstwo upaństwowiono. Przez cały okres PRL-u było państwowym monopolistą w kolportażu prasy.
W 1992 r. firmę przekształcono w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa.
W sierpniu 2010 r. Ministerstwo Skarbu Państwa sprzedało swój pakiet akcji (56,86 proc.) funduszowi Eton Park Capital Management. We wrześniu 2010 r. 100 proc. akcji przeszło do spółki Lurena Investments B.V. z siedzibą w Holandii. W 2017 r. głównym udziałowcem RUCH S.A. został przedsiębiorca Igor Chalupec.
W 2018 r. Ruch zanotował spadek przychodów ze sprzedaży o 7,5 proc. Według danych Izby Wydawców Prasy w lutym 2019 r. spółka obsługiwała 23,1 proc. dystrybucji prasy, wobec 29,93 proc. rok wcześniej. Natomiast jej główny konkurent Kolporter zanotował wzrost w skali roku o 3,81 proc. do 55,76 proc.
KJ, BG
Inne tematy w dziale Gospodarka