Projekt autobusu elektrycznego z zewnętrznym, wymiennym źródłem energii otrzymał 5 mln zł dofinansowania z NCBR.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju postanowiło dofinansować projekt autobusu elektrycznego klasy I z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym. Zdaniem projektantów, jego zastosowanie umożliwi szybką wymianę magazynu energii i wyeliminuje problem długotrwałego ładowania.
Projekt powstał we współpracy spółki Autosan (producent autobusów) i jednostki badawczej Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Autosan od marca 2016 r. należy do koncernu Polska Grupa Zbrojeniowa, w którym udziały ma Skarb Państwa.
Dofinansowanie z NCBR pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020.
- Poprzez budowę autobusu elektrycznego z zewnętrznym magazynem energii chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, zdecydowane zwiększyć zasięg autobusu, po drugie - obniżyć koszty eksploatacji poprzez ładowanie magazynu energii w godzinach, w których sieci energetyczne dysponują nadmiarem energii elektrycznej - mówi prezes spółki Autosan Eugeniusz Szymonik.
- Jednocześnie zwiększony zasięg i możliwość wymiany magazynu energii pozwolą na wykorzystanie autobusów elektrycznych nie tylko w przewozach miejskich, ale także lokalnych, regionalnych i krajowych. Dodatkowo powstanie również techniczna i organizacyjna możliwość oddzielenia w firmach przewozowych funkcji transportu pasażerów od funkcji zapewnienia energii dla autobusów elektrycznych. Liczymy, że nasz produkt przełamie dotychczasowe bariery rozwoju elektromobilności - dodaje prezes.
Obecna technologia ogranicza efektywne wykorzystywanie pojazdów elektrycznych w transporcie dalekobieżnym, a nawet w transporcie miejskim ze względu na konieczność długotrwałego ładowania magazynów energii.
Spółka Autosan uczestniczy również w organizowanym przez NCBR postępowaniu na opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego, które nie są wyposażone w silnik spalania wewnętrznego i spełniają wymogi dopuszczenia do ruchu drogowego oraz posiadają co najmniej dwie innowacje: wyposażenie w zestandaryzowane moduły bateryjne oraz styk umożliwiający sterowanie pojazdem w zakresie wszystkich funkcjonalności dostępnych z kabiny kierowcy.
ja
Inne tematy w dziale Gospodarka