Wodór wytwarzany w rafinerii w Płocku może być alternatywnym, efektywnym paliwem wykorzystywanym w transporcie ciężkim.
Koncern PKN ORLEN podpisał z władzami miasta Płock list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego. Celem jest stworzenie w Płocku infrastruktury tankowania wodoru przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz usług publicznych.
Płocki koncern pracuje nad budową instalacji do oczyszczania wodoru, który jest wytwarzany w rafinerii. W 2021 r. jest planowane wprowadzenie wodoru jako paliwa na rynek. Trwają również prace nad technologią magazynowania, transportowania i dystrybuowania tego paliwa.
W 2019 r. podobne listy intencyjne PKN ORLEN podpisał z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz firmą PESA Bydgoszcz.
- Zdajemy sobie sprawę z tego, że znaczenie napędów konwencjonalnych w transporcie będzie się zmniejszać, dlatego nasza strategia przewiduje również rozwój paliw alternatywnych. Wodór, z uwagi na możliwy zasięg i dużą masę, którą jest w stanie napędzać, jest paliwem szczególnie perspektywicznym w kontekście transportu publicznego – mówi Józef Węgrecki, członek zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.
W najbliższym czasie koncern zawarze umowy z kolejnymi samorządami. Zgodnie z wprowadzanymi regulacjami samorządy będą zobowiązane do konsekwentnego zwiększania udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie realizującej usługi publiczne. Paliwa wodorowe w Polsce obecnie znajdują się przede wszystkim w fazie testowej. Jednak po wdrożeniu rozwiązań technicznych i legislacyjnych będą stanowiły istotne uzupełnienie miksu energetycznego w transporcie ciężkim.
BG
Inne tematy w dziale Gospodarka