Niemal 1 050 000 osobom kończy się w tym roku ważność dowodu osobistego. Dodatkowo w najbliższych miesiącach swój pierwszy dowód wyrobi sobie ponad 160 tysięcy młodych ludzi. Wnioski o nowe dokumenty można składać online - informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
Żeby złożyć wniosek o dowód, trzeba wejść na stronę www.gov.pl. Trzeba wcześniej posiadać profil zaufany oraz przygotować odpowiednie zdjęcie w wersji elektronicznej. Resort przypomina, że profil zaufany przyda się także do załatwiania online innych spraw, w tym m.in. złożenia rocznego rozliczenia podatkowego.
Sprawdź, jakie sprawy urzędowe można załatwić bez wychodzenia z domu.
- E-dowód, bo tak nazywamy dowód osobisty z warstwą elektroniczną, będzie posiadał wszystkie dotychczasowe funkcje dowodu osobistego. Będzie potwierdzał tożsamość i obywatelstwo właściciela dokumentu oraz uprawniał – w takim samym zakresie jak obecnie – do przekraczania granic – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Czym różni się e-dowód od zwykłego
E-dowód odbierają wszystkie osoby, które wniosek o nowy dokument złożyły 4 marca 2019 r. i później. - Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym jest taka, że e-dowód to także nośnik naszej identyfikacji elektronicznej – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. - Dzięki niej właściciel e-dowodu będzie mógł na przykład komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. – E-dowód będzie umożliwiał zalogowanie się do m.in. ePUAP, elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jedną z głównych zalet e-dowodu jest jego bezpieczeństwo. Wykorzystane w e-dowodzie zabezpieczenia mają m.in. uniemożliwić dostęp – bez wiedzy i zgody właściciela dokumentu – do zapisanych na nim danych – dodaje.
Użycie warstwy elektronicznej dowodu osobistego będzie możliwe po przyłożeniu dokumentu do czytnika – w podobny sposób korzystamy obecnie np. z kart płatniczych.
Jak złożyć wniosek o dowód - krok po kroku
- Na portalu www.gov.pl zaloguj się do konta Mój GOV (prawy górny róg) i tam wybierz usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”.
- Wybierz powód ubiegania się o dowód.
- Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
- Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty. To zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw – z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony.
- Dołącz zdjęcie (Sprawdź wcześniej, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu).
- Sprawdź, czy wpisałeś poprawne dane – znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
- Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. To na ten adres dostaniesz numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
Po wypełnieniu formularza system przekieruje Cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
8. Podpisz wniosek profilem zaufanym.
Kto może złożyć wniosek o dowód osobisty ?
- Osoba, która ukończyła 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego.
- Osoba, która nie ukończyła 18 lat - jeśli do dnia 18-tych urodzin pozostało mniej niż 30 dni.
- Osoba, która musi wymienić dowód osobisty (np. zmieniły się jej dane osobowe).
- Osoba, której kończy lub skończyła się ważność dowodu osobistego.
- Rodzic, opiekun prawny albo kurator - mogą oni złożyć wniosek o dowód w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
- Obywatel polski, który mieszka za granicą.
Nowość - zawieszenie dowodu
Mając „tradycyjny” dowód osobisty, w przypadku jego zaginięcia, powinniśmy to od razu zgłosić do urzędu (można to zrobić online). Urzędnik od razu po otrzymaniu zgłoszenia, unieważnia dowód. W związku z tym, jeśli nawet po kilku dniach znajdziesz zgubę, to i tak będziesz musiał wyrobić nowy dowód.
Właściciele e-dowodów mają za to możliwość czasowego zawieszenia dokumentu.
– Każdy kto nie wie, gdzie jest jego e-dowód i jednocześnie liczy na to, że się znajdzie – może go zawiesić na 14 dni – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jeśli w tym czasie nie cofnie zawieszenia, dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zawieszenie zostanie cofnięte w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu można złożyć przez Internet – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.
Wymiana dowodów nie jest obowiązkowa. Nie musisz wnioskować o nowy dokument, jeśli Twój dowód jest nadal ważny. Podobnie jak dowody, z których obecnie korzystamy, e-dowód będzie ważny przez 10 lat.
ja
Inne tematy w dziale Technologie