Ruszają dopłaty do samochodów elektrycznych. Amatorzy aut na prąd dostaną w Polsce od rządu dopłaty trzy razy większe niż w Niemczech.
"Jeszcze w grudniu ma być ogłoszony pierwszy nabór wniosków na dopłaty do aut elektrycznych - zapowiedział były minister energii Krzysztof Tchórzewski, podpisując rozporządzenie o wsparciu na zakup aut na prąd dla osób fizycznych" - podała "Gazeta Wyborcza"
Według gazety, ogłoszenie ma być opublikowane na stronie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (na razie nie ma takiej strony) lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), w którego strukturach ma działać Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.
Dopłaty mają sfinansować wszyscy kierowcy. "Na konta tego Funduszu wpływa 15 proc. wpływów z wprowadzonej opłaty emisyjnej, która jest doliczana do ceny detalicznej benzyny i oleju napędowego. Stawka to obecnie 8 groszy netto od litra" - czytamy.
Jak pisze "GW", za realizację obietnic odpowiada teraz wicepremier Jacek Sasin, który kieruje Ministerstwem Aktywów Państwowych.
Dopłaty do samochodów elektrycznych - ile można dostać?
Dopłaty do samochodów elektrycznych dla zwykłych kierowców (osób fizycznych) były marzeniem niejednego Polaka. Dotychczas Polska była jednym z nielicznych krajów unijnych krajów, w których państwo nie nie oferowało dopłaty do aut elektrycznych. To się zmieni.
Ministrowie energii oraz finansów, inwestycji i rozwoju podpisali rozporządzenie w tej sprawie. I tak zgodnie z nowymi przepisami, w przypadku nowego auta na prąd, dopłata może wynieść 30 proc. ceny zakupu - czyli równowartość ok. 8,8 tys. euro, nie więcej jednak niż 37,5 tys. zł. A samochód nie może być droższy niż 125 tys. zł (cena nabycia). Powyżej tej kwoty dopłata nie przysługuje.
W przypadku pojazdu napędzanego energią elektryczną wytwarzaną z wodoru w zainstalowanych w aucie ogniwach paliwowych dopłata może sięgnąć 30 proc. ceny nabycia, nie więcej jednak niż 90 tys. zł. Wodorowe auto nie może być droższe niż 300 tys. zł.
Warunki otrzymania dopłaty
Warunkami otrzymania dopłaty ma być użytkowanie samochodu przez co najmniej rok od zakupu, a w czasie tego roku będzie zarejestrowany w Polsce i dopuszczony do ruchu. Ma również posiadać ubezpieczenie od "uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży".
Dodatkowym warunkiem wypłacenia wsparcia jest "skuteczne ustanowienie przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej zabezpieczenia zwrotu wsparcia wraz z należnymi odsetkami i zaakceptowanie przez Zarządzającego dokumentów potwierdzających ustanowienie tych zabezpieczeń". Zgodnie z projektem formą zabezpieczenia może być poręczenie, weksel z poręczeniem wekslowym (aval), gwarancja bankowa, zastaw na prawach lub rzeczach, blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym albo akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.
Polecamy: Idealne auto elektryczne: 4-osobowe, za 60 tysięcy i produkowane w Polsce
KJ
Inne tematy w dziale Technologie