Sezonowe wyprzedaże na dobre zadomowiły się w naszych kalendarzach. Według badań, aż 88 proc. Polaków korzysta z tego typu promocji.
Jak wynika z raportu KPMG, niemal połowa Polaków wstrzymuje się z decyzją o zakupie danego produktu do czasu wyprzedaży. Połowa z nas decyduje się także kupić wtedy dodatkową, nieplanowaną rzecz. Najchętniej kupujemy odzież, obuwie, kosmetyki i elektronikę. Coraz więcej osób korzysta z e-commerce, robiąc zakupy przez internet.
Black Friday i Cyber Monday
Black Friday przypada w Polsce w ostatni piątek listopada, w tym roku będzie to 29 listopada. Z kolei Cyber Monday to poniedziałek po Black Friday, w tym roku 2 grudnia.
Pamiętajmy o bezpieczeństwie w płatnościach przez Internet.
Black Friday przyciąga do sklepów
Specjaliści przyznają, że z roku na rok obserwują coraz wyższą sprzedaż w czasie trwania Black Friday. W zeszłym roku zanotowano ok. 5 proc. wzrost– mówi prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Renata Juszkiewicz Najczęściej kupujemy ubrania, odzież, buty, sprzęt gospodarstwa domowego i radiowo–telewizyjny.
Z danych zebranych na platformie Shoper wynika, że w porównaniu z piątkiem tydzień wcześniej sklepy z platformy zanotowały wzrost ruchu w Black Friday o 32 proc. Liczba zamówień skoczyła o 142 proc., a wartość – o 190 proc.
Podczas Black Friday w galeriach handlowych panuje tłok.
Jak sklepy oszukują w Black Friday
Sklepy stosują stałe sposoby, dzięki którym zwiększają zarobek kosztem klientów. Przed czarnym piątkiem podnoszą ceny, aby potem rabat wyglądał bardziej imponująco, wprowadzają też nowe linie z od razu atrakcyjnymi cenami, które jednak z rzeczywistością nie mają za wiele wspólnego – na przykład opakowanie jest mniejsze niż standardowo, albo produkt pozbawiony jest wielu funkcjonalności w stosunku do pierwotnej wersji.
- Super okazje oznaczają zazwyczaj dla konsumentów wiele haczyków i pułapek, bo to nie konsument łowi okazje, ale raczej wpada w sidła tych co je organizują - mówi Małgorzata Cieloch z UOKiK.
Najwięcej oszustw według UOKiK dotyczy zatajania informacji lub celowego wprowadzania w błąd. Średnio podczas promocji, różnego rodzaju wyprzedaży czy super okazji UOKiK odnotowuje około 10 proc. nieprawidłowości.
Zastrzeżenie, że kupując coś taniej, mamy ograniczone prawo do reklamacji, jest niezgodne z prawem.
Klient nie do końca wie, jaki asortyment jest sprzedawany okazyjnie, problemem często bywa również termin obowiązywania super oferty. - Najdotkliwszą uciążliwością dla kupujących są oczywiście błędnie podane ceny, czyli brak jasnej informacji, o ile taniej kupujemy. Sporadycznie zdarzają się informacje wprowadzające w błąd co do naszych praw. Na przykład wiele lat temu królowały informacje, że kupując coś taniej mamy np. ograniczone prawo do reklamacji. Stwierdzenie jest nieprawdą, na szczęście spotykamy się z takimi przypadkami sporadycznie. - mówi Małgorzata Cieloch.
Sklepy zazwyczaj dają nam 30 dni na zwrot towaru – na tzw. „rozmyślenie się”. Podczas specjalnych okazji ta dobra praktyka może zostać ograniczona i to jest działanie zgodne z prawem, o ilenie zostaliśmy poinformowani o tym fakcie.
- Przed tegorocznymi wyprzedażami z okazji Black Friday sugerujemy zwracanie uwagi na informacje dotyczące obniżek, w szczególności warunków promocji - apeluje UOKiK. Radzi też, aby porównywać oferty, a jeśli wystąpią nieprawidłowości zgłaszać je do inspekcji handlowej.
Nie dajmy się oszukać sklepom, czytajmy dokładnie wszystkie informacje.
Bezpieczne zakupy
Chociaż wiele produktów bardzo kusi niższymi cenami, to nie warto szaleć, żeby nie popaść w długi. Dobrze jest wcześniej przemyśleć, czego konkretnie potrzebujemy. Z tą wiedzą możemy od razu kierować się po konkretny towar lub czekać na jego przecenę w sklepie internetowym. Warto wcześniej zrobić plan zakupów, bo liczba przedmiotów w promocyjnych cenach jest ograniczona.
Gdy płacimy kartą, usługa chargeback umożliwia dokonanie reklamacji, gdy mamy do czynienia z nierzetelnym sprzedawcą. Chargeback to rodzaj zwrotu środków inicjowany przez wydawcę karty (bank) w imieniu swojego klienta. Posiadacz karty zapoczątkowuje całą procedurę, zgłaszając reklamację w banku. Jeśli reklamacja zostanie przyjęta, odzyskamy pieniądze od nierzetelnego sprzedawcy.
KJ
Inne tematy w dziale Gospodarka