Lotnisko Chopina w Warszawie. fot. Wikimedia/Adrian Grycuk
Lotnisko Chopina w Warszawie. fot. Wikimedia/Adrian Grycuk

Lotnisko Chopina zostanie rozbudowane. Co z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

Redakcja Redakcja Centralny Port Komunikacyjny Obserwuj temat Obserwuj notkę 98

Do połowy przyszłego roku ma być gotowa analiza ws. rozbudowy warszawskiego Lotniska Chopina, do czasu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Dodał, że nie należy spodziewać się znaczącej rozbudowy Chopina.

Rozbudowa Lotniska Chopina

Zewnętrzny konsultant pomoże ocenić zarządcy portu Chopina, czyli Przedsiębiorstwu Państwowemu „Porty Lotnicze”, w jakim stopniu rozbudowywać to lotnisko, żeby miało to ekonomiczny sens wobec otwarcia CPK. Chodzi o racjonalne zaplanowanie inwestycji: żeby obsłużyć w odpowiednim standardzie rosnący dynamicznie ruch pasażerski, ale jednocześnie nie przeskalować inwestycji w kontekście powstającego CPK, który przejmie rolę głównego portu lotniczego w Polsce.

Horała podkreślił, że na razie nie ma wciąż ostatecznej decyzji o przyszłości warszawskiego portu po wybudowaniu CPK. – Czekamy na wyniki analiz – wyjaśnił. Zaznaczył jednocześnie, że z całą pewnością „nie należy spodziewać się znaczącej rozbudowy Chopina, bo nie ma takiej potrzeby w perspektywie uruchomienia CPK. Ponadto ze względu na położenie Lotniska Chopina nie ma możliwości jego rozbudowy.

– Port jest otoczony gęstą zabudową mieszkaniową, więc znacząca rozbudowa infrastruktury wiązałaby się z koniecznością wypłaty gigantycznych odszkodowań. Na pewno w rozbudowę lotniska nie będziemy wkładać miliardów złotych – zapewnił.

Zobacz: Niespodziewany zwrot w sprawie Okęcia. Rząd nie zamknie Lotniska Chopina po powstaniu CPK?

Horała o wyzwaniach dotyczących CPK

Marcin Horała pod koniec listopada zastąpił na stanowisku pełnomocnika do spraw CPK Mikołaja Wilda.

Jak mówił, w najbliższych miesiącach zamierza zająć się legislacją projektu. - Nowelizacja ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, przyjęcie Programu Wieloletniego CPK, a także postęp inwestycji zgodnie z harmonogramem, czyli wybór doradcy strategicznego i wykonawcy master planu - to najważniejsze zadania, na których chcę się skoncentrować w najbliższych miesiącach  - zapowiada. 

Ustawa O Centralnym Porcie Komunikacyjnym weszła w życie w 2018 roku. Zapisano w niej potrzebę opracowania programu wieloletniego dot. m.in. węzła przesiadkowego obejmującego Port Lotniczy Solidarność, inwestycje towarzyszące, ich charakterystykę, rozmieszczenie, terminy realizacji oraz zakładane łączne nakłady ze środków publicznych na ich realizację.

Jak mówił Horała, istotny dla projektu jest wybór doradcy strategicznego, który będzie wspierał spółkę celową w planowaniu, realizacji i budowie CPK. Jak mówił, w wyborze doradcy nie będzie się kierował tylko ceną. Oprócz wyboru doradcy strategicznego, spółka wybierze wykonawcę, który ma opracować master plan dla CPK. Zlecenie przygotowania master planu powinno nastąpić w połowie przyszłego roku. 

- Tym samym wkraczamy w kluczowy etap przygotowań, który będzie wymagał wzmożonej współpracy, m.in. z gestorami mediów, regulatorami i zarządcami infrastruktury. Sam master plan ma być gotowy w 2021 r., chociaż jego niektóre elementy składowe będziemy odbierali wcześniej - zapowiedział. 

Jak dodał, master plan określi też konkretną lokalizację CPK, ma pokazać gdzie stanie terminal pasażerski, pod jakim kątem zostaną zbudowane równoległe drogi startowe, na jakich terenach powstanie Airport City itd.

Pytany, czy rząd nadal podtrzymuje datę uruchomienia CPK w 2027 roku, powiedział, że "to wariant optymistyczny".

Dodał, że jeśli chodzi o kolejową część projektu, priorytetowe ma być - jeszcze przed uruchomieniem CPK - 140 km linii kolejowej dużych prędkości między Łodzią a Warszawą. Dzięki temu podróż z nowego lotniska do stolicy pociągiem zajmie 15 minut

Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany.

Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

KJ

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka